Reisebrev 15: Fra Moseldalen til Danmark med bobil

Reisebrev fra transportetappen fra Moseldalen til Danmark med bobil. Er det egentlig noe å se når 99% av turen går på autobanen/motorveien og overnattingen skjer på en lystbåthavn? Tja – litt hyggelig går det an å få ut av det. Her er en liten fortelling i bilder om livet langs veien med bobil i Tyskland og Danmark. Dette er fra dag 23, 24 og 25 av vår bobilferie i Europa (Frankrike) i juni/juli 2022.

Unedelige jorder ble passert på vår vei gjennom Tyskland og Danmark.

Reiseruten fra Moseldalen til Danmark med bobil

Dag 23: Vi startet ved Burg Eltz etter lunsj og kjørte til Dortmund og Campingplatz Hohensyburg. Turen går føst på landeveier før det er full fart på autobahn. 187 km .

Dag 24: Fra Dortmund til Aabenraa i Danmark. Vi kjørte på søndag og unngikk kø på motorveien, og det gikk smertefritt forbi Hamburg. Men ble stående nesten en time i kø på grensen mellom Tyskland og Danmark. 550 km.

Dag 25: Fra Aabenraa til Løkken. Løkken blir siste stopp før vi tar fargen til Larvik dagen etter. 318 km

Totalt for disse 3 dagene (etter besøket på Burg Eltz ved Moseldalen) ca 1050 km og ca 12 timers kjøring inkl. forsinkelser ved grensen – fordelt på 2 halve dager og 1 hel dag med kjøring! En fin kombinasjon av transportetappe og opplevelser.

Reiseruten gjennom Tyskland og Danmark, med utgangspunkt fra Burg Eltz ved Moseldalen.

På farten mellom Moseldalen og Dortmund

Fra Burg Eltz gikk turen først på landeveier.
Landeveiene i Tyskland er av ymse kvalitet, men en solsikkeåker i full blomst er et godt plaster på såret.
Landsbyer må kjøres gjennom på vår vei mot motorveien.
På vei opp i himmelen, som ikke lenger er blå!
Veien slynger seg gjennom åkre. Det er MYE landbruk i Tyskland!
Når vi har kommet til Motorveien er det fremdeles utsikt mot landbruk.
Vi passerer Rhinens bredder.

Campingplatz Hohensyburg rett sør for Dortmund

Vi valgte oss en campingplass som lå nær motorveien, siden vi kun skulle stoppe for å hvile og sove før vi kjørte videre. For å komme til campingplassen måtte vi først over et fjell og kjøre ned en meget bratt og smal vei som ledet til campingplassen. Her var det mest fastliggere, men med noen plasser til bobiler på farten.

Vi kom fram til campingplassen ca kl 1630, og det var noen få plasser ledig. Plassen vi fikk var helt grei for en natt! Men det er ikke et sted som vi skal tilbake til. Jeg hadde håpet på en gåtur ned til elven, men gangveien var låst. Pris for oss var 29. euro. (juli 2022).

Plassen vår på Campingplatz Hohensyburg ved Dortmund.

På farten mellom Dortmund og Aabenraa sør i Danmark

Hele dagen var det kjøring på tyske motorveier.

Bobiltips for kjørin på tyske Autobahn: Skal du ha en lang kjøreetappe i Tyskland er det smart å legge den på en søndag. Da er det nesten fritt for lastebiler og mindre trafikk, det betyr mindre kø og mer flyt i trafikken.

Kjekt med bybobil som får plass på vanlige parkeringer på rasteplasser langs AutoBahn.
Vi har kommet til Hamburg, og turen forbi byen går uten kø i retning norover.
Det er mye veiarbeid rundt Hamburg og stor fare for kø! Vi slapp unna denne gangen.
Vi møtte køen ved grensen i Danmark! Nesten 1 time ekstra tid i kø forbi grensen.

Aabenraa Autocamper P-Plads – bobilparkering ved stranden

På full fart fra Moseldalen til Danmark med bobil kom vi til slutt over grensen. Etter å ha vært på farten med bobilen på autobahnen siden kl 0830, rullet vi til slutt inn på Aabenraa Autocamper P-plads ca kl 1600. Litt senere enn antatt, da grensepasseringen tok en time mer enn forventet.

På bobilparkeringen i Aabenraa har de flotte plasser med utsikt mot stranden, men de var alle opptatt. Det var derimot mange plasser på bakre rekke ledig. I løpet av ettermiddagen ble bobilplassen helt full – selv om den er stor og har plass til mange bobiler.

Vi avsluttet en lang dag i bobilen med et nydelig måltid på strandrestauranten rett ved bobilplassen, og en rusletur langs stranden og kaikanten. Aabenraa er en bobilparkering vi gjerne stopper på igjen. Vi betalte DKR 165 for en natt via automat.

Vi fikk plass på bakre rad, men det var helt greit for en natt på farten.
Bobilene på første rad har direkte utsikt til stranden i Aabenraa.
Stranden i Aabenraa hadde flott finkornet sand. Sikkert topp for å ta et bad.
Bobilplassen i Aabenraa ligger ved lystbåthavnen.
Aabenraa Sejl Club som driver den populære bobilparkeringen.
Vi spiste på strandrestauranten. Fint sted og nydelig mat!

Fra Aabenraa til Løkken

Så var det full fart nordover mot Løkken.
Vindmøller er noe vi ser mye av på vår ferd gjennom Danmark.
Jordbruk og gårder er også det som preger utsikten fra bobilen på vei nordover Jylland.

Løkken Strand Camping

Målet for dagen var Løkken Strand Camping. Vi reiste fra Aabenraa kl 0900 og kjørte inn på Løkken Strand Camping kl 1320. Det var tidlig nok til at vi fikk oss en fin plass like ved klittene, så vi kunne se kiterne fra plassen vår.

Vi kom også tidlig nok til at vi kunne nyte en ettermiddag ved Vesterhavet på vår siste del av ferien. Et par timer senere var campingplassen full! Vi betalte DKR 259 for en natt på Løkken Strand Camping inkl. strøm.

Plassen vi klarte å sikre oss på Løkken Strand Camping

Vi fikk en fantastisk dag i Løkken, med nydelig sommervær og nesten vindstille. Vi syklet inn til Løkken og på stranden. Se neste reisebrev for bilder og tips om bobil i Løkken.

Bobilhilsen fra Anne Bente

Les om hele bobilferien på 26 dager her!

PS! Har du tips til fine campingplasser eller bobilplasser for transportetappe fra Moseldalen til Danmark med bobil, blir jeg glad om du legger igjen en kommentar.