Reisebrev 8: Med bobil til Bretagne

Reisebrev med bilder og tips fra vår tur med bobil til Bretagne, nærmer bestemt den lille byen Arzon ved Golfe du Morbiham. Det var vi to dager på vår bobilferie i Frankrike i juni 2022.

Etter to flotte dager i Saint Malo skulle vi egentlig satt kursen med bobilen vestover langs kysten av Bretagne. Men værutsiktene var dårlige. Etter nesten 2 uker på tur, med flott turvær, men med stadig frykt for regnbyger og ustabile temperaturer lengtet vi etter litt mer stabilt vær. Værmeldingen kunne friste med best vær på sørsiden av Bretagne mot Biscayabukta.

I Arzon i Bretagne fikk vi fint, men ustabilt turvær. Det stabile sommerværet glimret fremdeles med sitt fravær!

Vi valgte å reise med bobilen til Arzon i Bretagne

Vi fant et sted som vi aldri før har hørt om – Arzon, en liten by på sørkysten av Bretagn, og satte kursen dit med bobilen i håp om godt sommer vær.

Det ble slottsbesøk, bobilplass med utsikt og vandring på kyststier —> i ustabilt vær. Heldigvis er Bretagne et flott sted for å gå kyststier, så selv om strandtemperaturen uteble var det fint å gå tur på kyststien.

Her får du mange bilder og inspirasjon fra bobilturen på sørsiden i Breatagne i Frankrike.

Reisetips Bretagne: Liker du å gå eller sykle tur er Bretagne perfekt for deg. Her er det fantastisk kystlandskap med flotte tur- og sykkelmuligheter.

Reiserute dag 13: Saint Malo – Arzon

Onsdag 29. juni 2022 kjørte vi tvers over Bretagne fra Saint Malo til Arzon. Det var ca 216 km og 2,5 timers kjøring. Vi tok raskeste vei, med et pitstop ved Suscino-slottet like ved Arzon. Campingplassen vi hadde valgt ut heter Camping Port Plage Arzon, som lå direkte ved kyststien og med flott utsikt mot havet.

Reiserute dag 12: Rusletur langs kyststien

Torsdag 30. juni 2022 ble det en rolig dag med en rusletur langs kysten til havnen i Arzon, litt shopping og kos på utecafe. Solen skinte mellom regnbygene, så vi kunne nyte litt sommer i løpet av dagen.

Reiseruten mellom Saint Malo og Arzon gikk tvers gjennom Bretagne, fra nord til sørsiden.

Slottsbesøk i Bretagne – Domaine de Susinio

Slottsbesøk i Frankrike blir aldri feil, så når vi sjekket Google Maps for opplevelser langs veien, fant vi et slott midt i reiseruten vår. Det ble derfor et slottsbesøk på Susinio-slottet. Slottet var under oppussing, så vi valgte å ikke gå inn – men slottet og området rundt var et koselig besøk. Slottet har mer enn 800 år med historie i murene sine, og ligger med vollgrav rundt hele slottet, som et typisk middelalderslott. Det var en liten idyllisk landsby knyttet til slottet og en bobilparkering som kunne brukes for korte besøk eller over natten om ønskelig.

Vi ruslet inn i landsbyen like ved slottet – en idyllisk liten plass.
Susinio-slottet har flotte tårn og tykke murer.
Deler av slottet var pusset opp, og deler av slottet var kun ruiner.
Vollgraven gikk rundt slott Susinio

Les mer om slottet på hjemmesiden til Susinio.

Et gammelt steinhus like ved slottet.
Det er noe med gamle dører og vinduslemmer som alltid er sjarmerende.
Den lille landsbyen ved Susinio-slottet var vakker.
Koselig gatemiljø ved Susinio-slottet.

Campingplassen i Arzon med fantastisk utsikt

Når du reiser med bobil i Bretagne vil du oppdage at det er mange campingplasser å velge blant. Vi hadde funnet en med utsikt, og når vi sjekket inn på Camping Port Plage Arzon, kunne vi velge plass selv – og vi valgte selvfølgelig en utsiktsplass.

Plassene med utsikt var ikke perfekte for å få bobilen i vater, men noe må ofres for en flott utsikt. Med litt justering på klosser, ble det bra nok for et par netter. Med utsikt kunne vi følge med på været og skyene som endret seg konstant når vi var der. Fra blå himmel til svarte skyer og pøsende regnvær.

Jeg testet dusjen på campingplassen som var overraskende bra, med godt og varmt vann – og ikke minst rent og pent.

Plassen vi valgte på Camping Port Plage Arzon – med flott utsikt til sjøen og bukta (og de mørke skyene).
I perioder var det vær godt nok til å sette ut stoler og bord.
Stranden som lå et steinkast fra bobilen, direkte ved campingplassen. Dessverre var det ikke vær som fristet til soling og bading.
Utsikt fra bobilen på kvelden – med nydelig kveldsstemning tross regnvær.

Kyststien ved Arzon i Bretagne

Rett ved campingplassen gikk kyststien forbi langs stranden. Vi tok en kveldstur og gikk vestover på stien til Port Navalo. Med mørke skyer ble regntøyet med i sekken, men heldigvis startet ikke regnet før vi var tilbake i bobilen.

Kyststien bydde på mye flott natur. Franskmenn kan virkelig tilrettelegge flotte turstier. Denne kyststien gikk langs flott landskap, forbi strender og bebyggelse fram til båthavnen. Her kunne vi gått uendelig langt om vi ville, men mørke skyer stoppet oss fra å ta en langtur. Sjekk ut bildene! Vakkert, ikke sant?

Flott tursti langs kysten mellom Camping Port Plage Arzon og Port Navalo
Barskt og grønt kystlanskap i Bretagne.
Mellom klippelandskapet ligger det flotte sandstrender.
Vi møtte på noen gigantiske trær langs kyststien.
Vakker strand – men det var mangel på sol. Den mørke himmelen som endret seg raskt var likevel fascinerende å følge med på.
Ved Port Navalo lå båtene i ly for det røffe havet fra Biscayabukta.
Port Navalo ligger ved innløpet til Golfe du Morbithan. Et flott område med mange øyer, sykkel- og turmuligheter.
Fargerikt på en av restaurantene i Port Navalo.
Flott utsikt langs kyststien ved Arzon.
Til tross for mørke skyer så er denne utsikten flott å se på. Biskayabukta ligger rett utenfor dette røffe landskapet.
Flott tursti hele veien. Kun for gående – syklister forbudt.
Navalostranden – her skulle jeg gjerne hatt litt solskinn!

Reisetips for deg som liker å gå turer: Jeg bruker en app som heter AllTrails. Den viser turer fra de fleste land, og når jeg er på et nytt sted velger jeg å søke på turer i nærheten og får opp flere turforslag med bilder. Det gjør det enklere å finne de fine turstiene. I tillegg zoomer jeg godt inn på Google Maps for å finne turområder.

Ny tur på kyststien ved Arzon – denne gangen mot øst til Port Crouesty

Når vi våknet neste morgen var det med håp om strålende vær, men vi fikk i stedet mye vær. Skyene lurte i bakgrunnen, men det glimtet til med sol innimellom. Det var ikke strandvær, så da snørte vi på oss turskoene og gikk ut på kystsstien igen.

Denne gangen gikk vi østover mot Port Crouesty. Denne havnen er langt større enn Port Navalo som vi besøkte dagen før. Her lå det uendelig mange seilbåter, det var mange butikker og restauranter langs havnen. Vi koste oss med litt shopping og cafebesøk og søkte ly for regnet i butikker.

Vi la ut på kyststien med glimt av sol.
Men de store vanndammene på kyststien minnet oss raskt om det ustabile været.
Seilbåter er det mange av her i Arzon. Men kysten utenfor med Biscayabukta er nok perfekt for seilbåter.
En koselig liten butikk ved havnen som solgte lokale produkter.
Langs Quai des Voiliers ved Port Crouesty i Arzon ligger det butikker og restauranter på rekke og rad. Vi var her før høysesongem så det var ikke mange fok her ennå.
Restaurantene ligger på rekke og rad i havneområdet.
Det er aldri feil med en «crepe au sucre» når vi er Frankrike.
Kyststien fortsetter videre etter havnen. Her kan du gå milevis om du ønsker.
Vi har rundet viken og kan se over til campingplassen som vi har bobilen på.
Vi rusler tilbake etter å ha gjort dagens innkjøp på supermarkedet.

Bretagne er vakker, men har mye vær!

Vi oppdaget at det å reise med bobil til Bretagne var med stor risiko for variert vær, som minnet mye om en middels norsk sommer. Det vil si temperaturer ned i 11 grader på morgenen, samt regn og sol som kom og gikk i løpet av dagen.

Etter flere dager med ustabilt vær ble vi lei av været som Bretagne hadde å by på. Drømmen om å utforske kysten i Bretagne måtte vike for drømmen om deilig og varmt sommervær. Men, etter 4 flotte dager i Bretagne, og var vi ikke i tvil om at området var vakkert, med fantastisk kystlandskap, turmuligheter, flotte gamle byer og uendelige ting å se på.

Les reisebrevet fra Saint Malo i Bretagne her!

Vi bruker siste kvelden i Bretagne til å endre planer for bobilreisen

Etter 14 dager på sommerferie hadde vi ennå ikke hatt geden av skikkelig fint sommervær hvor vi kunne sitte og slappe av i solen, bade og bare nyte noen fine dager. Vi endret derfor planene om å utforske Bretagne og Loiredalen, og bestemte oss for at vi neste dag skulle sette full fart mot Middelhavet og varmen. Det er jo nettopp det som er så flott med bobil – vi kan bestemme ruten underveis og justere planene etter været om vi ønsker det.

Men, Bretagne var alt jeg ønsket meg – med unntak av været! Vi kommer kanskje tilbake en annen gang.

Følge med på de neste reisebrevene som kommer fra varmere strøk.