Med bobil til Sørlandet i juli

Vi hadde hørt at det var fullt over alt på Sørlandet på sommeren, men vi tok likevel sjansen på å ta en tur med bobil til Sørlandet i juli. En 6 dagers rundtur som startet i Homborsund. Så var planen å kjøre forbi Kristiansand og Mandal, og sette kursen mot Lista, før vi skulle utforske Norsjøveien fra Flekkefjord til Egersund. Turen ble avsluttet med en tur over Suleskardveien og en liten fjelltur på Lifjell

På denne turen booket vi et par av overnattingene på forhånd, noe det er sjelden vi gjør. På Breivik Camping i Homborsund booket vi 2 netter, da vi skulle kombinere besøket i Homborsund med å treffe datteren vår som var på hytte i nærheten.

Lista er kjent for sine lange og vakre strender!

Høydepunkter for bobilturen på Sørlandet

• Rusletur i sykkelbyen Egersund
  • Suleskardveien
  • Fjelltur på Lifjell
Nordsjøveien går over fjell og i kystlandskap og det er mye fint å se langs veien.

Dag 1-2 – Med bobil til Homborsund og Breivik Camping

En formiddag i juli – i strålende sommervær gikk turen med bobilen sørover fra Larvik til Homborsund. Vi hadde booket 2 netter på Breivik Camping. På en hytte like ved campingplassen var vår datter på hyttebesøk, så vi skulle kombinere turen med et lite familietreff. Det ble to hyggelige dager med hyttekos og campingkos. Vi klarte til og med å servere middag til 5 fra den lille bybobilen vår som egentlig er laget for 2.

Tips til deg som er glad i iskrem. På Jokerbutikken i Homborsund fikk vi den største kuleisen jeg noen gang har sett. Jeg ba om 2 kuler og fikk et helt lass med kuler. Bare å se på folk som kjøpte is var en fornøyelse!

NB! Breivik Camping har noen døgnplasser for bobiler, men vær obs på at veien til plassen er smal og litt kronglete.

Les hele reisebrevet for oppholdet i Homborsund her!

Breivik Camping i Homborsund ligger midt i skjærgården på Sørlandet.
Det var få bobiler på Breivik Camping, og plass til flere enn oss.
Litt Sørlandsidyll i Homborsund.

Dag 3 – Med bobil til Lista Fyr og Lomsesanden

167 km og nesten 3 timers kjøring

Etter litt jobb på morgenkvisten (kjekt å ha kontor på hjul), gikk turen med bobilen mot Lista. Siden vi regnet med å bruke mye av dagen på farta, og det var høysesong på campingplassene, valgte vi å ringe Lomsesanden Camping og bestille plass for bobilen. Så satte vi kursen mot Lista Fyr. Der ruslet vi rundt i et par timer og utforsket området. Det var flott utsikt fra toppen av fyret, og flagginstallasjonen var ganske stilig. Og det var hyggelig å hilse på Alpakkaer og et par store okser som beitet ved Fyret.

Lista var et helt nytt sted for oss, og vi ble imponert over området. Det minner om Danmark, med lange strender, klitter og mye flatt landskap ytterst mot havet. Jeg blir aldri lei av flotte strender, og på Lista var det mange av dem.

Når vi rullet inn på Lomsesanden Familiecamping fikk vi en fin plass, kort vei fra den flotte sandstranden.

Les hele reisebrevet her, med mange bilder!

Lista Fyr og installasjonen med svaiende flagg i gresset.
Vi gikk opp til toppen av Lista Fyr og ble belønnet med en flott utsikt over slettelanskapet ute ved havet.
En liten stopp på en av strendene på Lista. Supert for både turgåere og badenymfer.
På Lomsesanden Familiecamping fikk vi en plass i skyggen av trærne.

Dag 4: Kyststi og bobil langs Nordsjøveien til Egersund

Vi våknet til strålende sol på Lomsesanden. Og det var perfekt vær for en formiddagstur på kyststien som går rett forbi campingplassen. Og for et sted med mange små lune badeviker og lange sandstrender. Det ble en vandring i vakkert kystlandskap. Avstandene var korte, men vi koste oss så mye at vi ble ruslende rundt et par timer.

Så stod Nordsjøveien og et besøk til de to små husene under fjellhylla Helleren. Nordsjøveien er en strekning med mye fin utsikt langs veien. Selve Nordsjøveien var derimot ikke laget for store bobiler, så når vi på det smaleste og bratteste møtte ikke bare 3 bobiler, men også en bil med campingvogn ble det bråstopp. Med litt lirking og smyging gikk det likevel greit uten å måtte rygge, mest fordi vi har bybobil og er litt smalere en andre bobiler, og speilene ble vippet inn.

Helleren var et fascinerende sted å besøke og vel verdt et lite stopp. Derfra gikk turen til Egersund hvor vi spiste en sen lunsj ute i det deilige sommerværet. Så la vi kysten bak oss og siktet mot Tronstad. Bobilparkeringen der ser koselig ut, men med bare noen få plasser og oss som kom sent, måtte vi kjøre videre. Noen kilometer lenger nord fant vi Lindeland Camping som lå stille til ved elven – og nesten uten gjester. God plass til oss 🙂

Les hele reisebrevet fra dagen, og se flere bilder her!

Kyststien ved Lomsesanden var et fantastisk sted å gå tur.
Lomsesanden – en flott strand med campingplass i den ene enden.
Trangt om plassen på Nordsjøveien. Vi kom såvidt forbi med speilene slått inn.
De gamle husene ved Helleren er verdt et besøk.
Vi fikk oss en hyggelig rusletur i Egersund, og en sen lunsj på uterestaurant. Herlig med sommer!
På vei opp mot Sirdal og Lindeland Camping.

Dag 5 – med bobil fra Sirdal til Lifjell, via Suleskardveien og Hovden

Vi våknet til øs pøs regnvær. Ferie i Norge betyr som regel mye vær. Men vi hadde uansett tenkt oss videre, og bobilen er vanntett, så litt regn ødelegger ikke dagen. Vi satte kursen nordover mot Suleskardveien, og dagens mål var nok et hyttebesøk til famile – på Lifjell denne gangen. Eldste sønn og bonussønn i huset med familien var på hyttetur på Lifjell.

Jeg vet ikke helt hva det er med oss og Suleskardveien, men vi har kjørt den veistrekningen 4 ganger de siste årene, og hver gang i dårlig vær? Men uansett vær – veien er flott og imponerende og en opplevelse selv om regnet pisker ned.

Sent på ettermiddagen kom vi fram til Lifjell, og parkerte bilen utenfor hytten vi besøkte. Kjekt å ha med eget soverom på hyttetur.

Reisebrev med flere bilder fra dagen finner du her!

Suleskardveien går over høyfjellet og vi fikk regn på hele turen over.
Også på Hovden var det regnvær, men vi kunne jo forestille oss at det hadde vært hyggelig å spise lunsj på en rosa benk ved vannet.
Bobilen er parkert for natten ved hytta på Lifjell.

Dag 6 – Fra Lifjell og hjem til Larvik

Det ble en fin morgen på Lifjell. Og vi gikk en liten tur i fjellet sammen med de to små barnebarna våre. Det ble en tur med hopp og sprett, og på jakt etter rumpetroll i dammene. Så gikk turen tilbake til Larvik og denne bobilturen fikk også en ende.

Hele reisebrevet for dagen, med bilder kan du lese her!

Bestefar går først med barnebarnet på 3 år.
Det er grønt på Lifjell midt på sommeren.
Ut og gå med 2 små og svigerdatter. Kjempekoselig.

Takk for følget. Håper du fikk noen tips til steder du kan besøke på din ferd rundt i Norge.