Fantastsik bobilferie til Italia og Kroatia sommeren 2023

Sommeren 2023 var vi på bobilferie til Italia og Kroatia. Det ble en fantastisk reise gjennom Danmark, Tyskland og Østerrike på vei til Italia. Vi tok oss god tid på reisen sørover og brukte nesten en uke på å nå hovedmålet for bobilferien, som var Italia.

Her får du hele reiseruten vår, som kanskje kan gi deg tips til din neste bobilferie til Italia?

Så hadde vi 11 flotte dager i Italia, med besøk ved Molvenosjøen og Gardasjøen i nord, sykkeltur i Levanto, byvandring i Cinque Terrebyene og Sestri Levante ved Middelhavskysten, samt strandlivet i Sottomarina og Chioggia rett sør for Venezia.

Cinque Terre stod høyt på ønskelisten for denne ferien, og det ble en fantastisk opplevelse.

Vi skulle vært ca 14 dager i Italia, men været gjorde at vi heller reiste noen dager til Novigrad i Kroatia før vi satte kursen nordover og brukte ca 1 uke på reisen hjem.

Det ble 26 fantastiske dager med bobilferie til Italia og Kroatia, krydret med mange opplevelser på reisen gjennom Tyskland og Østerrike. Kanskje du kan få litt inspirasjon til din neste reise i Europa?

For komplette reisebrev med mange bilder og tips fra turen – klikk her!

Når vi fikk denne bobilplassen med utsikt i Kroatia var det bare å nyte!

Advarsel:

Denne artikkelen er lang, men gir deg en beskrivelse med bilder av hele reiserruten! PS! Legg gjerne igjen en kommentar til meg om innlegget hvis du kommer gjennom hele 🙂

Bobilferien til Italia gikk gjennom 6 land: Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia, Kroatia og Slovenia.

Når vi reiste hjemmefra 16. juni 2023, var planen å reise helt ned til Pisa, Firenze og San Marina. Men, med hetebølge på vei til Italia valgte vi å endre planene. I tillegg besøkte vi flere steder som vi ikke engang visste eksisterte før vi reiste hjemmefra. Og det, er nettopp en av de store gledene med bobilferie i Europa – turen blir litt til underveis.

Omtrentlig reiserute for bobilferien til Italia.

Les også: 26 dagers bobilferie til Frankrike sommeren 2022


Høydepunkter på bobilferien til Italia, Kroatia ….

Å reise med bobil til Italia byr på mange flotte opplevelser. Reisen til og fra Italia er en like stor del av reise.

  • I Tyskland besøkte vi middelalderbyer, slott og koselige sommerbyer.
  • I Italia berømte sjøer og fantastiske småbyer i Cinque Terre.
  • I Kroatia sjarmerende sommerby og bading
  • I Østerrike ble det både møte med alpene og den legendariske byen Salzburg.
  • I Danmark ble det shopping og sjarmerende småbyer

Turen startet i Larvik med Color Line til Hirtshals, for så å sette fart sørover

26 dagers bobilferie til Italia med store opplevelser

Her er en kort oppsummering av reiseruten og høydepunktene på bobilferien i Europa og Italia, med lenker til flere bilder og beskrivelser om du ønsker mer informasjon om de forskjellige stedene vi besøkte.

  • Dag 1: Larvik – Hirtshals
  • Dag 2: Hirtshals – Hamburg (transportetappe)
  • Dag 3: Hamburg – Celle (byvandring og slottsbesøk)
  • Dag 4: Celle – Dinkelsbuhl (byvandring)
  • Dag 5: Dinkelsbuhl – Fussen
  • Dag 6: Fussen (Sykkeltur, slottsbesøk og byvandring)
  • Dag 7: Fussen – St. Leonhard in Passeier (fjellovergangen Timmelspasset)
  • Dag 8: St. Leonhard in Passeier – Lago Molveno (strandtur og fjelltur med gondol)
  • Dag 9: Lago Molveno (sykkeltur)
  • Dag 10: Lago Molveno – Riva del Garda (byvandring)
  • Dag 11: Rive del Garda – Levanto (transportetappe)
  • Dag 12: Levanto (Sykkeltur langs kysten)
  • Dag 13: Levanto (Dagstur til Cinque terre med tog og båt)
  • Dag 14: Levanto – Sestri Levante (by- og strandtur)
  • Dag 15: Sestri Levante – Sottomarina (transportetappe)
  • Dag 16: Sottomarina (Sykkeltur med byvandring i Chioggia)
  • Dag 17: Sottomarina (Strandtur og bading)
  • Dag 18: Sottomarina – Novigrad, Kroatia (Strandtur og bading)
  • Dag 19: Novigrad (Byvanding og strandtur)
  • Dag 20: Novigrad – Faaker See, Østerrika
  • Dag 21: Faaker See – Salzburg (Sykkeltur og byvandring)
  • Dag 22: Salzburg – Regensburg (Sykkeltur og byvandring)
  • Dag 23: Regensburg – Ahlden (Transportetappe)
  • Dag 24: Ahlden – Eckenförde (byvandring)
  • Dag 25: Eckenförde – Citty Park – Åbenrå (Shopping og byvandring)
  • Dag 26: Åbenrå – Mariager – Bilka – Hirtshals – Larvik (Byvandring og shopping)

Beskrivelse av reiseruten og opplevelsene på bobilferien til Italia


Dag 1: Larvik – Hirtshals

Vi tok ettermiddagsbåten fra Larvik til Hirtshals, og kom fram ca kl 2100. Da var det bare å kjøre rett til Hirtshals Camping for å nyte solnedgangen i Vesterhavet.

Skal du til Hirtshals, så anbefaler jeg deg å ta inn på Hirthals Camping, spesielt om været er bra nok til å oppleve solnedgangen!

Les reisebrevet med bilder fra de to første dagene av bobilferien her!


Dag 2: Hirtshals – Forellensee (nord for Hamburg)

Transportetappe: Det bla ca 460 km og nesten 7 timers kjøring (inkludert stopp, lang omkjøring og køer på motorveien).

Overnatting: Familien Campingplatz Forellensee
Siden det var mange forsinkelser og omkjøringer, valgte vi å stoppe litt nord for Hamburg. Valget falt på en campingplass som lå ved en liten sjø med fine bademuligheter, like ved den lille landsbyen Padenstedt. Vi betalte Euro 29 for en natt uten strøm

Dagens høydepunkt: Å kunne slappe av i solen og rusle en tur langs stranden på campingplassen.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra de to første dagene av bobilferien her!


Dag 3: Forellensee (nord for Hamburg) – Celle

I dag starter ferien for fullt. Kun 182 km å kjøre, og siden det var søndag morgen gikk turen forbi Hamburg uten forsinkelser og vi kom fram til Celle kl 1100. I god tid til å få plass på bobilparkeringen i byen og det ga oss nesten hele dagen til å utforske den vakere byen Celle.

Overnatting: Bobilparkeringen i Celle. Bobilparkeringen ligger rett utenfor sentrum av Celle, og siden Celle er et populært stopp for bobiler blir det ofte raskt fullt. Bobilparkeringen er fint lagt opp med alt du trenger, i gåavstand fra sentrum. Vi betalte Euro 22 euro for en natt uten strøm.

Dagens høydepunkt: Byvandring i vakre Celle med alle de flotte gamle husene, og et vakkert slott.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vårt besøk i Celle!


Dag 4: Celle – Dinkelsbuhl

Fra en vakker historisk tysk by til den neste – Dinkelsbuhl var dagens mål. Dagen ble en kombinert transportetappe og opplevelse. Med 50 mil på tyske landeveier og motorveier, ble det sen ettermiddag før vi kjørte inn i Dinkelsbuhl. Byen har flere bobilparkeringer, som er godt skiltet når du kjører inn i den lille byen. Og Dinkelsbuhl var virkelig en koselig by å utforske med sin bymur, tårn og fargerike hus.

Overnatting: Bobilparkeringen i Dinkelsbuhl. Kun 350 meter fra bymuren og byporten, så det er en fin liten kveldstur inn til byen selv om du kommer sent. Vi betalte kun 8 euro for en natt uten strøm.

Dagens høydepunkt: Byvandring i historiske Dinkelsbuhl.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra dag 4 i bobilferien!


Dag 5: Dinkelsbuhl – Fussen

På morgenen tok vi turen inn til Dinkelsbuhl for å bli litt mer kjent og ta frokosten på et lokalt bakeri/cafe inne i gamlebyen. Så gikk turen videre med bobil til Fussen som ligger ved grensen til Østerrike. Det ble en relativt kort transportetappe, med kun 225 km og litt over 2 timers kjøring. Når vi nærmet oss Fussen endret landskapet seg dramatisk – da alpene dukket opp foran oss. Fussen er spesielt kjent for sitt berømte slott – Neuenschwanstein som stod på planen neste dag!

Overnatting: Campingplatz Bandwaldsee et lite stykke utenfor Fussen. Varmen var kommet og vi kunne nyte en rolig ettermiddag i skyggen og spise på campingplassens biergarten. Vi betalte 47,30 euro for en natt uten strøm (og ble her i to netter)

Dagens høydepunkt: Byvandring i Dinkelsbuhl, utsikten til alpene og en rolig ettermiddag på campingplassen.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra dag 5 i bobilferien!


Dag 6: Sykkeltur i Fussen med slottsbesøk

Fussen er perfekt for sykkelturer. Det går milevis med sykkelstier i området, og mange flotte steder å besøke. Vi syklet ca 2.5 mil og besøkte både Neuenschwanstein slottet og Hohenschwanagau slottet, gamlebyen i Fussen, en vakker innsjø og en foss. En flott dag i Fussen!

Overnatting: Campingplatz Bandwaldsee – samme sted som forrige natt.

Dagens høydepunkt: Sykkelturen med flott utsikt. besøk på til to slott med flott utsikt, vakker innsjø og foss, samt byvandring i gamlebyen i Fussen.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår dag i Fussen!


Dag 7: Fantastisk tur over Timmelspasset til Italia

Dagen startet med å kjøre ut av Tyskland og inn i Østerrike. Vi kjørte gjennom vakre Tirol og med bobil over Timmelspasset til Italia. Å kjøre i alpelandskap byr på flott utsikt fra bobilen, og turen gikk i dype daler og over høye fjell. Timmelspasset var virkelig en stor opplevelse. Dagens kjøreetappe var kun 166 km med kjøretid ca 3 timer, men med alle stoppene vi tok underveis ble tiden doblet før vi stoppet for dagen i San Leonardo In Passeier, nord de italienske alper.

Overnatting: Camping Zögghoff i San Leonardo In Passeier
Plassen ligger perfekt til midt mellom høye fjell, med bobilplassene i flere nivåer. Like ved campingplassen var byens badesenter og en restaurant med flott utsikt. Pris for 2 personer, bobil og strøm var 52 Euro.

Dagens høydepunkt: Kjøreturen gjennom Tirol, fjellovergangen Timmelspasset og pizza med utsikt på kvelden.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår reise i Tirol med bobilen


Dag 8: Lago di Molveno – et eventyrlig sted!

Endelig var vi kommet til Italia, og vi valgte å kjøre et lite stykke sørover til Lago di Molveno med bobilen. Kun 115 km og 2 timers kjøring gjennom et fantastisk landskap med frodige fruktgårder, dype daler og høye fjell. Lago di Molveno inntil dagen før et ukjent sted for oss, men vi fant det på Google Maps når vi så etter et sted å stoppe før vi skulle til Gardasjøen. Det ble en veldig hyggelig overraskelse. For et sted – høye fjell, hvite strender og en turkis innsjø – og lite turister (i motsetning til Gardasjøen som er overfylt av turister). Vi tok turen opp i høyden med gondol og stolheis for å komme nærmere de flotte Dolomittene. Vi valgte å utsette turen til Gardasjøen og bli her i to netter, så vi kunne nyte denne fantasiske plassen før vi reiste videre sørover.

Overnatting: Camping Spiaggia Lago di Molveno
Vi ba om en plass nær sjøen og vi fikk en fin plass med skygge og lett bris fra sjøen. Og et lite kikkehull ut til sjøen og stranden. Vi betalte 66 euro per natt for plassen inkl strøm. Men det var verdt det!

Dagens høydepunkt: Kjøreturen gjennom italienske alper, rusletur langs Lago di Molveno og utsikten fra toppen av Plateau Molveno.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vårt møte med Lago di Molveno


Dag 9: Sykletur ved Lago di Molveno

Det ble en rolig dag ved Lago di Molveno, med en liten sykkeltur inn i den bratte dalen bak campingplassen. Dalen var litt brattere enn vi trodde, så det ble ikke en lang sykkeltur – men den var fin og full av opplevelser i flott natur.

Overnatting: Camping Spiaggia Lago di Molveno

Dagens høydepunkt: Sykkeltur i Lago di Molveno og deilig avslapping på campingplassen.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vårt møte med Lago di Molveno


Dag 10: Gardasjøen og Riva del Garda

Vi reiste videre sørover med bobil til Riva del Garda. Den korte reisen fra Lago di Molveno til Gardasjøen var kun 50 kilometer, og ga oss nok en fin kjøreetappe med strålende utsikt fra bobilen. Vi valgte å bo i Torbole, og når vi kom fram tidlig på formiddagen varr det lett å få plass på bobilparkeringen der. Så tok vi en lag rusletur i varmen langs strandpromenaden til Riva del Garda, som var full av folk som badet og solte seg på strendene. Gamlebyen derimot var litt midre overbefolket og koselig å besøke.

Overnatting: Camper Stop Torbole
Bobilplassen ligger like ved stranden i Torbole og er et fint utgangspunkt for et kortere opphold helt nord ved Gardasjøen. Vi betalte 35 euro for en natt med strøm.

Dagens høydepunkt: Kjøreturen gjennom dalen ned til Gardasjøen og gamlebyen i Riva del Garda.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår tur til Riva del Garda ved Gardasjøen


Dag 11: Fra Gardasjøen til Levanto og Cinque Terre

Etter flere rolige dager og korte kjøreetapper ble det en lang transportetappe fra Gardasjøen til Middelhavet. Vi kjørte gjennom slettelandskap og bølgende fjelllandskap – med flott utsikt fra bobilen. Det ble 450 km – det meste på motorveier fram til målet for dagen som var Levanto, like ved Cinque Terre.

Overnatting: Camping Albero D’Oro i Levanto
Vi hadde booket plass i tre netter på Camping Albero D’Oro i Levanto, som lå nær jernbanestasjonen og togturen videre til byene i Cinque Terre som vi skulle besøke de neste dagene. Vi betalte 35 euro for en natt med strøm.

Dagens høydepunkt: Overraskende flott utsikt fra bobilen det meste av turen.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår tur fra Gardasjøen til Levanto


Dag 12: Sykkeltur i Levanto

Vi skulle ha 3 netter i Levanto, og 2 hele dager. Den første dagen ble det sykkeltur i Levanto og langs kysten nordover. Vi syklet ned til stranden og strandpromenaden, som var overraskende stor og med en fin strand. Så fulgte vi et nedlagt jernbanespor som var gjort om til gang og sykkelsti. Det ble en fin tur med lunsj på stranden og mange fine stopp underveis

Overnatting: Camping Albero D’Oro i Levanto – samme som dagen før.

Dagens høydepunkt: Stranden i Levanto .og sykkelturen langs kysten. Ganske enkelt en herlig dag med mange fine opplevelser.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår sykkeltur i Levanto


Dag 13: Tog og båttur til Cinque Terre

Så var dagen der da vi skulle oppleve de vakre fargerike byene i Cinque Terre. Vi hadde valgt camping Albero D’Oro fordi den lå i gangavstand fra jernbanestasjonen i Levanto. Først tok vi toget til Riomaggiore, den sydligste byen av de 5 kjente byene i Cinque Terre. Riomaggiore imponerte stort Fra Riomaggipre tok vi båt til Vernazza, og fikk se byene fra sjøsiden. Vernassa var også alt vi kunne ønske oss, og etter å ha utforsket den lille byen tog vi tog tilbake til Levanto. På ettermiddagen ble det til og med en liten sykkeltur til gamlebyen i Levanto

Overnatting: Camping Albero D’Oro i Levanto – samme som dagen før.

Dagens høydepunkt: Cinque Terre og byvandring i Riomaggiore og Vernassa. Båttur og gamlebyen i Levanot.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra vår utflukt til Cinque Terre


Dag 14: Med bobilen til Sestri Levante

Vi skulle egentlig reist sørover til Pisa og Firenze, men når Yr.no lovet 35 varmegrader der, valgte vi å vende nesen nordover. Men ikke langt, kun 40 minutters kjøring til Sestri Levante som var en hyggelig overraskelse. Spesielt den idyllsiske stranden ved gamlebyen imponerte stort.

Overnatting: SantAnna Camping
En liten campingplass kun et par hundre meter fra nordsiden av stranden i Sestri Levante. Pris for 1 natt med størm kostet 41 euro.

Dagens høydepunkt: Stranden i Sestri Levante!

LES MER: Reisebrevet med bilder fra Sestri Levante


Dag 15:  Tvers over Italia til Sottomarina med bobil

Værmeldingen hadde lovet regn denne dagen – og det kom i store mengder, så vi brukte dagen til å kjøretv ers over Italia med bobil. Vi forlot Middelhavet og satte kursen mot Sottomarina ved Adriaterhavet. Det ble ca 40 mil med sikk-sakk kjøring før vi kom fram til Sottomarina, et badested rett syd for Venezia. Vi håpet på noen dager med sol og kanskje en strandtur eller to?

Overnatting: Camping Adriatico i Sottomarina. Vi ble der tre netter.

Camping Adriatico var en fin og velholdt campingplass rett ved den store stranden i Sottomarina. Vi fikk en stor plass med skygge til vår bobil, og skygge er viktig når temperaturen nærmet seg 30 grader. Pris 38,5 euro per natt inkl. strøm og en parasoll på stranden.

Dagens høydepunkt: Å bli kvitt styrtregnet og ta en kveldstur til stranden.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen tvers over Italia


Dag 16:  Sykkeltur til kanalbyen Chioggia

Vi tok slappet av ved bobilen og hadde en rolig sykkeltur til Chioggia. Etter mer enn 14 dager på farten var det deilig å senke tempoet litt, men vi måtte jo også utforske Chioggia, som kalle lille Venezia. Chioggia ligger kun 3 km fra campingplassen så det var ikke lange turen inn til kanalbyen, som var en dårlig kopi av Venezia. Vi ruslet rundt i byens gater og kanaler, som i motsetning til Venezia IKKE var bilfri. Men enkelte steder var det rolige steder uten bilstøy som også ga oss flere fine bilder.

Overnatting: Camping Adriatico i Sottomarina. Samme som gårsdagen (Vi ble der tre netter).

Dagens høydepunkt: Sykkelturen til Chioggia og den ene bilfrie kanalen som var der!

LES MER: Reisebrevet med bilder fra dagene i Sottomarina og Chioggia


Dag 17:  Strandtur i Sottomarina

Enda en dag for å ta det med ro, og ikke minst – det ble en tur på stranden. Vi betalte for solsenger og fikk tildelt plass på rad 20-30, altså veldig langt fra vannet. Så det ble både litt for varmt og ikke så mange bad som om vi hadde ligget rett ved vannet. Men selv om vi ble litt skuffet, så var det uansett herlig å bare ligge rett ut med en bok. Stranden på Sottomarina er finkornet og egentlig en flott strand. Den er bare så alt for stor….. og litt for mange folk i forhold til det vi liker.

Overnatting: Camping Adriatico i Sottomarina. Samme som gårsdagen (Vi ble der tre netter).

Dagens høydepunkt: Standtur og bad, og deilig middag på kvelden.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra dagene i Sottomarina og Chioggia


Dag 18:  Full fart med bobil til Novigrad i Kroatia

Så kom regnet og vi måtte legge om kurset. Den opprinnelige planen var å dra til Dolomittene, men der var det meldt regn i flere dager. I Italia var en hetebølge på vei, men i Kroatia skulle solen skinne med en behagelig temperatur mellom 25-30 grader. Vi satte derfor kursen til Novigrad på Pulahalvøya, og booket en utsiktsplass for et par dager. Det var et godt valg! Det er ca 260 km fra Sottomarina til Novigrad og siden vi reiste tidlig kom vi fram allerede kl 1230. Der landet vi fort i stolene rettet mot utsikten!

Overnatting: Aminess Sirena Camping i Novigrad (Vi ble der to netter).

Vi hadde booket plass til 79 euro pr. natt , og var heldige med plassen som hadde flott utsikt. Det var en nytelse å ha utsikt mot sjøen. I tillegg var plassen nær strandbaren og badeplassen. Perfekt!

Dagens høydepunkt: Området rundt campingplassen og vår utsiktsplass!

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Novigrad i Kroatia


Dag 19:  Badeglede og utflukt til Novigrad

Det var bare å nyte dagen her i Novigrad. Fantastisk badeplass som vi nesten hadde for oss selv, flott strandrestaurant hvor vi tok dagens lunsj og på ettermiddagen syklet vi den korte veien inn til den lille og sjarmerende byen Novigrad. Der var det både historisk sus og skikkelig sydenstemning. Dagen ble avsluttet med en øl på en bar nede i vannkanten i Novigrad! For en dag og for et sted! Her skulle vi gjerne vært lenger!

Overnatting: Aminess Sirena Camping i Novigrad (Vi ble der to netter).

Dagens høydepunkt: Badeplassen på campingplassen og besøk i Novigrad.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Novigrad i Kroatia


Dag 20:  Fra Kroatias blå hav til en grønn sjø i Østerrike

På tide å starte hjemreisen. Vi ville ikke stresse nordover og beregnet 6-8 dager for å kjøre tilbak til Norge. Første etappe gikk gjennom Slovenia til en liten grønn innsjø syn i Østerrike – Faaker See. Det var 228 km og nesten 3 timers kjøring på bra veier gjennom 3 land. Vi sikret oss den siste utsiktplassen på campingplassen og kunne nyte en rolig ettermiddag i vakre omgivelser.

Overnatting: Strandcamping Gruber ved Faaker See

En liten og rolig campingplass med badebrygger og en liten sandstrand, i vakre omgivelser omringet av fjell. Vi betalte 54 euro for en natt med strøm. Og middagen ble pizza på strandrestauranten på campingplassen.

Dagens høydepunkt: Kjøring i flott landskap gjennom tre land og Faaker See.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen fra Kroatia til Østerrike


Dag 21:  Byvandring i legendariske Salzburg

Dagens transportetappe var kun 195 km og gikk gjennom vakkert alpelandskap til Salzburg. Selv om vi valgte motorveien for å spare tid, var utsikten helt topp. Vi var i Salzburg allerede kl 1230 og kunne bruke hele ettermiddagen på byvandring i den historiske byen. Det ble både slottsbesøk, rusling i gamlebyen og ikke minst et besøk på borgen som vokter over byen.

Overnatting: Camping Nord-Sam i Salzburg

Campingplassen ligger nord for byen, og siden vi kom tidlig var det ingen problem å få plass. Det er sykkelavstand til sentrum, kun 6 km på sykkelstier. Det går også buss nesten rett utenfor campingplassen. Vi betalte 42,4 euro for en natt med strøm.

Dagens høydepunkt: Kjøring i flott alpelandskap og byvandring i Salzburg.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Salzburg


Dag 22:  Byvandring i historiske Regensburg

Turen gik videre med bobilen til Regensburg. Regensburg er kjent for å være den best bevarte middelalderbyen i Tyskland, og er av den grunn også kommet på UNESCOS verdensarvliste. Det var også grunnen til at vi valgte å stoppe i nettopp Regensburg, så vi kunne få en hyggelig ettermiddag etter et tre timers kjøring på landeveier i Sør-Tyskland. Dagene etappe var kun 200 km som gjorde at vi kom tidlig fram til dagens stopp for natten.

Overnatting: Azur Camping i Regensburg

Campingplassen ligge fint til ved elven Donau, kun en liten sykkeltur fra sentrum og gamlebyen i Regensburg. Vi betalte 52 euro for en natt med strøm.

Dagens høydepunkt: Byvandring i Regensburg.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Regensburg


Dag 23:  Flukt fra varmen = transportetappe i Tyskland

Hetebølgen var kommet til Tyskland og vi ønsket å reiser lenger nord for å komme vekk fra varmen. Turen nærmet seg også slutten og vi begynte å bli klare for å reise hjem. Når vi reiste fra Regensburg hadde vi som mål om å kjøre så langt vi orket før vi tok kvelden. Etter 603 kilometer og 7 timers kjøring valgte vi å stoppe i den lille sjarmerende landsbyen Ahlden, nord for Hannover. Der var det en liten koselig campingplass rett ved elven som hadde plass til oss.

Overnatting: Camping Ahlden – en fin liten transitplass nord for Hannover
Campingplassen ligger ved en liten elv ca 9 km vest for A7, så det er langt borte fra motorveiens støy. Vi ringte en times tid før vi kom, og fikk fin stor plass. Med 37 grader gjorde vi absolutt ingenting etter at vi hadde sjekket inn. Vi betalte kun 22 euro for en natt på Camping Ahlden.

Dagens høydepunkt: Camping Ahlden var en hyggelig overraskelse.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen nordover i Tyskland


Dag 24:  Eckenförde – en flott sommerby ved Østersjøen

Med lang transportetappe dagen før, ble det en kort kjøretur i dag – kun 233 km og 2,5 times kjøring. Målet var Eckenförde, en liten sommerby nord for Kiel som også skulle ha normale sommertemperaturer. Siden det var søndag morgen gikk turen gjennom Hamburg og Elbetunellen ganske raskt. Eckenförde var en veldig hyggelig overraskelse, en flott sommerby med strender, shopping og restauranter. Vi koste med å rusle rundt i Eckenförde på ettermiddagen.

Overnatting: Bobilparkeringen i Eckenförde – Wohnmobilstellplatz on Noor
Det var overraskende mange ledige plasser og ikke minst, store fine plasser på bobilparkeringen. Når den også lå nær sentrum og strender var den perfekt. Tyskerne kan lage fine bobilplasser, og dette var en av dem. Vi betalte 32 euro for en natt!

Dagens høydepunkt: Rusletur i sommerbyen Eckenförde

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Eckenförde


Dag 25:  Citty Park i Flensburg og Åbenrå i Danmark

Så kom regnet, og det bøttet ned! Vi benyttet sjansen til å besøke Citty Park i Flensburg for shopping, før vi kjørte til Åbenrå i Danmark hvor vi fant solen igjen. Siden dagens kjøreetappe var kun 100 kilometer, fikk vi god tid til både shopping og byvandring i den hyggelige sommerbyen Åbenrå. I Åbenrå er det en fin bobilparkeringen som er en flott transitplass nær både strand, restaurant og byen.

Overnatting: Aabenraa Autocamper P-Plads
Bobilparkeringen i Åbenrå ligger ved lystbåthavnen og Åbenrå strand. Vi fikk en fin plass rett ved stranden. Her er det plass til mange bobiler og er en fin transitplass for oss som er på farten med bobil. Vi betalte 150 danske kroner for en natt uten strøm (ca 240 norske kroner).

Dagens høydepunkt: Rusletur i sommerbyen Åbenrå.

LES MER: Reisebrevet med bilder fra turen til Citty Park og Åbenrå


Dag 26:  Shopping på Bilka, sjarmerende Mariager og Hirtshals

Siste feriedag før vi skulle ta fergen fra Hitshals til Larvik samme kveld. Med båtavgang kl 2215 hadde vi en hel dag til å kjøre til Hirthals, og vi benyttet derfor sjansen til å ta en stopp i den sjarmerende lille byen Mariager og et shoppingstopp på Bilka syd for Ålborg. Dagen ble avsluttet ved stranden i Hirtshals før vi tok Superspeed hjem til Larvik.

Overnatting: Nattbåt til Larvik med ankomst kl 0200!
Dagens høydepunkt: Rusletur i Mariager og shopping på Bilka

LES MER: Reisebrevet med bilder fra den siste feriedagen på bobilturen


Snipp, snapp, snute, så var dette bobileventyret ute. Vil du lese mer om vår bobilferie til Italia kan du gå til alle reisebrevene for turen.


26 fantastiske dager på tur med bobilen i Europa

Det er utrolig mange steder å besøke når du reiser på bobilferie i Europa. Utfordringen er å velge blant alt du faktisk har lyst til å se. For en ting er sikkert. Du rekker ikke å oppleve alle steder! Men, det lønner seg å planlegge og legge opp til en tur med litt varierte opplevelser. Kombinere med naturopplevelser, utsiktsplasser, byvandringer, kulturhistorie, avslapping og soling/bading.

For praktiske tips om bobilkjøring i Europa – les hva bobilverden.no kan tips om vedr. miljømerker, bompenger, gass osv.

Vi gleder oss til neste tur og nye eventyrlige opplevelser med bobilen.

TAKK FOR FØLGET!

Bobilhilsen fra Anne Bente

For komplette reisebrev med mange bilder og tips fra turen – klikk her

LES OGSÅ: Vår bobilferie til Italia og Venezia i 2019, med stopp i Tyskland, Østerrike og Sveits!

LES OGSÅ: Vår bobilferie til Frankrike i 2022, med stopp i Belgia og Tyskland.


4 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 Shares
Share
Pin
Tweet