2021 - Høstferie til Nord-Tyskland og Rugen,  Europaturer,  Reisebrev i bilder,  Tyskland

Høstferie del 3: Bobil og sykkeltur i Rügen, Prora og Binz

Bobil og sykkeltur i Rügen er en opplevelse som anbefale. Rügen er som skapt for oss som liker aktiv bobilferie, og vi hadde en flott dag i Prora og Bins.

Det er tidlig morgen i Rugen, Tyskland når vi våkner i bobilen og ser området for første gang. Det var mørkt når vi kom til Wohnmobil-Oase Rügen, i Prora. Her var vi langt fra alene, men vi var de eneste norske som var på bobiltur her. Med sol og lite vind, var dagen perfekt for å finne fram sykkelen. På tide å utforske området rundt Prora og Binz. Og for et sted! Gled deg til å se bildene og alt vi fikk oppleve denne dagen! Området er en perle som anbefales på det varmeste.

Reiserute dag 4: Sykkeltur i Prora og Binz, ca 24 km. Vi overnatter samme sted en natt til.

Bobilparkering i Prora: Wohnmobil-Oase Rügen

Denne bobilparkering er mer som en campingplass for bobiler. Flotte oppmerkede plasser, med små gjerder mellom hver plass. Vi kom etter stengetid, men vi betalte på automaten og valgte en plass. Bobilplassen ligger i kort avstand fra badebyene Prora og Binz, og området er perfekt for bobil og sykeltur i Rügen.

God morgen. Vi titter ut av bobildøren på Wohnmobil-Oase Rügen, i Prora.
Denne gamle lastebilen prydet området på bobilplassen.
Dette er Wohnmobil-Oase Rügen, i Prora.
Og der, til venstre står vår blå bybobil i solen.
Ved bobilparkeringen var det en hyggelig restaurant. Her var det mulig å kjøpe ferske runstykker på morgenen.

Sykkeltur i Rügen på bobilferie, Prora og Binz

Halvøya Rügen i Nord-Tyskland er perfekt for både for bobilferie og sykkelturer. Her er det både flatt og trygt å sykle med et nett av sykkelstier. Vi pakket sekken for å være ute på tur hele dagen og utforske området med sykler. I år har vi investert i lette el-sykler som henger bak på bobilen. El-syklene er like gode å sykle med uten å bruke el-motoren, som når el-motoren er slått på. På denne sykkelturen var det ikke behov for å slå på motoren. Ingen bakker og ingen motvind er perfekt for en fin sykkeltur.

Sykkelturen i Prora og Binz i Rügenområdet i Tyskland.
Vi syklet mot stranden og sjøen, og ble møtt av denne flotte og langstrakte stranden i Prora.
Bobil og sykkeltur i Rügen er flott. Her er det nok også flott om sommeren når alle badeglade turister kommer.
Flotte strender ved Prora i Rügen, Tyskland.
Området ble brukt av Nazi-Tyskland som feriekoloni. En del av stranden var sperret av… Nazitoppene ville kanskje ikke menge seg med vanlige folk?
Prora er også kjent for endeløse strener.

Hitlers feriekoloni i Prora – 4,5 km med boligblokker

Prora er et imponerede stykke byggverk, med en historie tilbake til nazi-Tyskland. Det blir også kalt kolossene i Prora, der boligblokkene på 6 etasjer ligger som en endeløs rekke 150 meter fra stranden. Det var fascinerende å se dette anlegget som ble bygget like før andre verdenskrig brøt ut. Konseptet skulle innlosjere 20 000 feriegjester fra den tyske fritidsbevegelsen samtidig! Hele anlegget er 4,5 km langt og består av totalt 8 boligblokker. Hver blokk er flere hundre meter lang.

Mer enn 70 år etter krigen blir byggene renovert

Når den andre verdenskrigen startet, ble byggearbeidene stoppet, og siden har byggene blitt delvis forfalt og delvis brukt av DDR som ferieanlegg for sovjetiske soldater. I 2015 begynte renoveringsarbeidet på blokkene, og i dag ligger blokker som har forfalt og blitt overgrodd, side om side med nyrenoverte deler av blokkene.

Kolossen i Prora er et langstrakt bygg som ble laget for å være en feriekoloni – som et ledd i Hitlers program om å holde tyskerne sunne.
Her ligger nyoppussede ferieleiligheter i den hvite delen av bygget, side om side med den forfalte grå delen som har stått ubebodd i flere ti-år.
Nytt og gammelt, side om side.
Her er det lenge siden noen har brukt denne delen av kolossen i Prora.
Sykkel og gangsti går langs med de gamle byggene, Her er deler av bygget som ikke har blitt renovert.
Her er bygget totalrenovert med nye ferieleiligheter.

Sandslott og eventyr i Prora

I Prora ligger det en sandslottutstilling. Siden utstillingen er under tak, blir ikke de flotte skulpturene i sand borte etter et vindkast. Utstillingen var med bilder fra kjente og kjære eventyr.

Under glasstak i Prora, kan du se sandslott laget av kunstnere fra hele verden.
Eventyret om de tre små griser og ulven – bygget i sand.
Her har vi en liten gris som gjemmer seg i huset sitt.
Hvilket eventyr er dette tro?
Dette må være eventyret om prinsessess som kysset frosken.
Dette er en av dvergene i eventyret om Snøvit.
Denne fyren her – hvilket eventyr er han med i?

Den vakre badebyen Binz i Nord-Tyskland

Wow! Dobbelt Wow. Fort et sted! Vi syklet fra Prora til Binz og valgte å sykle langs strandpromenaden fram til sentrum. Der var det så mye folk at vi måtte gå av syklene. Alle var ute og gikk tur denne søndagen i oktober.

Det som var spesielt imponerende var hvor flott alt var i den lille byen. Kritthvite hus i typisk tysk kurbads-arkitektur, med fornemme eldre villaer og hotell, som var nyoppusset etter alle kunstens regler. Binz var badestedet for de høyt rangerte partimedlemmene i komunistpartiet i Øst-Tyskland før muren falt. Når muren falt og komunistene mistet sin makt, mistet de også privilegiene sine og Binz ble et feriested for alle.

Fantastiske strender ved Binz

Stemningen i byen føles som en eksklusiv badeby ved Middelhavet. Men, strendene er faktisk bedre en de fleste steder i Sør-Europa. Med hele 60 kilometer med hvite strender og krystallklart vann, vakker badearkitektur og uterestauranter er Binz faktisk det nærmeste du kan komme «syden».

Vi nærmer oss Binz og langt der borte kan du se den kjente piren som preger bybildet.
Fin utsikt fra strandpromenaden i Binz.
Det var mange folk ute og gikk langs strandpromenaden som var helt bilfri. Legg merke til de vakre hvite fasadene.
Ved det vakre kurhotellet er det en flott plass for en pause.
Kurhotellet ligger direkte ved strandpromenaden og stranden i Binz.
Når du er i Binz må du også gå turen ut på Seebad Binz – den lage piren. Vi satte fra oss syklene for å ta turen ut på piren.
Vi var ikke alene i Binz denne dagen. Byen er mer enn en sommerby!
I Binz kan du promenere ut i havet
Fra Piren ser du de vakre badehotellene som ligger ved stranden.
Flott utsikt mot badebyen Binz fra piren.
Stranden i Binz er fantastisk. Finkortet hvit sand, ren og ryddet og krystallklart vann med flott sandbunn. Perfekt for sol og bad, men også for en flott høstdag.
Nam, Nam. Vi fant oss en uterestauarnt og fikk servert nydelig Lasagne.
I handlegaten i Binz, ligger de hvite og vakre husene side om side, nesten like perfekte som om de skulle vært en del av Disneyland-konseptet.
Folk nyter utelivet selv om det er midt i oktober.

Tretopptur i Prora – Baumwipfelpfad im Naturerbe Zentrum Rügen

Etter å ha kost oss og utforsket Binz, satte vi oss på syklene i retning Prora igjen. Men vi siktet oss litt inn i landet til Baumwipfelpfad im Naturerbe Zentrum Rügen. Dette vakre naturområde ligger i en stor bøkeskog, hvor det har blitt satt opp en flere etasjes observasjonsplattform. Du kan gå helt til toppen – og se over tretoppene. Du får utsikt over hele Rügenområdet. Observasjonsplattformen er laget slik at alle kan gå helt til toppen.

Litt fakta om tretoppturen i Prora

Stien som er bygget opp på påler i skogen er 1,250 meter lang, og du går fra 4 til 17 meter over skogsbunnen. Det er ingen bratte stigninger eller trapper, så til og med rullestolbrukere kan nyte denne turen mellom tretoppenene. Vi tok selvfølgelig også turen opp i «Ørneredet» – observasjonstårnet som er 40 meter høyt og tar deg med over tretoppene. Tårnet består av en 600 meter lang rampe som går rundt og rundt til du er på toppen.

Det kostet 12 Euro pr. person når vi besøkte attraksjonen. Kommer du hit med bobil, er det enkelt å parkere ved attrasjonen. Her kan du lese mer om tretoppturen Baumwipfelpfad im Naturerbe.

På parkeringsplassen til tretoppturen ligger dette vakre bygget. Er det kanskje et gammelt jaktslott?
Turen inn i skogen gikk på en gangsti som stod på høye påler.
En anderledes måte å gå tur i skogen på?
Den store attraksjonen var tårnet – som tok oss til topps – over tretoppene.
Tårnet er et bygget som en rampe som går i ring rundt et tre. Og på toppen er utsikten flott.
Inne i tårnet er det et høyt tre som vi etterhvert så ned på.
Fra toppen er det en fantastisk utsikt over Rügenområdet.
Her ser vi mot nordsiden av Rügenhalvøya og Prora.
Utsikt fra observasjonstårnet – mot øst og Binz.
Tretoppene var såvidt begynt å skifte farge, men vi var litt for tidlig ute til å få med oss høstfargene. Det hadde nok vært et flott skue.
Når tretoppturen er ferdig, kan du velge å ta heisen, ta trappene, eller betale litt ekstra og ta sklien ned!

Vi har hatt en fantastisk dag i Prora og Binz. Turen startet på formiddagen fra bobilplassen, og vi var tilbake like før skumringstimen rundt kl 1700. Bobil og sykkeltur i Rügen anbefales på det varmest. Vi kommer gjerne tilbake på sommeren for å nyte noen dager på stranden.

I morgen reiser vi med bobilene videre i Rügen området, den korte veien videre til Sellin. En av de andre kjente badebyene her i Nord-Tyskland.

Les også: I går var vi i Ystad i Sverige, se reisebrevet her!