Norge > Småturer 2-3 dager,  Norge > Østlandet

Telemarkskanalen – med bobil og sykkel

Første helgen i mail satte vi kursen mot Telemarkskanalen med bobilen. Med oss hadde vi sykler i håp om at det skulle bli godt nok vær til en sykkeltur ved Telemarkskanalen. Været var på vår side på vei mot Hogga Sluser og bobilparkeringen der. Men når vi trillet inn på bobilparkeringen på formiddagen, forsvant solen bak skyene. Vi tok likevel sjansen på en sykkeltur, godt påkledd med hansker og varmt tøy. På ettermiddagen fikk vi noen få solstråler ved bobilen og en rusletur i området rundt Hogga Sluser. En fin dag ved Telemarkskanalen.

Dagen etter reiste vi hjem, med et pitstop ved Vrangfoss Sluser for å se på det imoponerende sluseanlegget der.

Sykkeltur langs Telemarkskanalen

Rundtur fra Hogga Sluser til Strengen, Lunde og tilbake til Hogga Sluser. Ca 25 km i kuppert terreng.

Fra Hogga Slusert tok vi grusveien langs kanalen – Den Gamle Strengen vei og syklet opp til Strengen Brygge. Ved Strengen brygge var det flott utsikt til broen over kanale med fantastisk vannspeil. Opp til Strengen er det helt flatt, men når vi tok turen over broen var det kjekt å kunne slå på motoren på el-syklene.

Fra Strengen syklet vi Nord-Øst siden av kanalen til Lunde. På denne strekningen var det mye kuppert terreng, så vi fikk testet de nye el-syklene våre – og de funket perfekt.

Vi hadde håpet på en liten lunsjstopp i Lunde, men 1. mai var alt stengt, så vi syklet heller tilbake til Hogga Sluser og bobilcampen. Vestsiden av Telemarkskanalen mellom Lunde og Hogga sluser gikk langs riksveien – en enkel sykkeltur helt fri for tunge bakker.

Vi syklet inn på grusveien rett ved Hogga Sluser, Den Gamle Strengeveien som går langs kanalen.
Når vi møtte på riksveien igjen passerte vi en morsom benk med utsikt.
Utsikt fra benken!
Vi syklet inn til Strengen brygge, før vi syklet over brua og fulte veien på nord-øst siden av kanalen.
Den Gamle Strengenveien sett fra den andre siden av kanalen.
Et lite stopp i Lunde ved sluseanlegget der.
Speilblankt vann ved Lunde.
Mellom Lunde og Hogga ligger Kjeldal Sluseanlegg.

Hogga sluser og bobilcamp

Ved Hogga Bobilcamp er det plass til et ti-talls bobiler. En rekke med utsikt mot parkanlegget og slusene. En stor kontrast til Lunde Kanalcamping med hundrevis av bobiler samlet på en plass. Her kan du rusle ned til kanalen for å fiske om du vil, eller gå en tur i område. Eller, gjøre som oss – ta en sykkeltur langs Telemarkskanalen.

Vi betalte kr 250 ink. strøm for en natt. Selvbetjent automat.

En rekke med bobiler på Hogga Bobilcamp.
Vi har utsikt mot Telemarkskanalen og parkområdet.
Hogga sluseanlegg ligger like ved bobilcampen.

Vrangfoss Sluser i Telemarkskanalen

Søndag 2. mai var en kald og guffen dag i Telemark, så vi valgte å kjøre hjemover rett etter frokost. Men, vi tok et lite stopp ved Vrangfoss Sluser, som er et imponerende syn. Her ligger slusene på rekke og rad – til sammen 5 sluser med 23 løftehøydemeter. Vranfoss sluser er det største sluseanlegget i Telemarkskanalen, og det har en tilhørende park og kultursti som gir deg ulike utsiktspunkt mot sluseanlegget. Siden vi var der tidlig i mai, var det ingen aktivitet i området, men jeg kan forestille meg at det må være spennende å følge med på båtene på vei opp og ned Telemarkskanalen her midt på sommeren. Vi kommer tilbake en gang når båtsesongen er på topp!

På Vrangfoss går slusene i et trappesystem. 5 slusekammer skal båtene gjennom før de har passert Vrangfoss.
På Vrangfoss er det både parkanlegg og kultursti for de som vil rusle en runde i området.
På toppen av sluseanlegget i Vrangfoss lå Telemarkskanelen helt blikk stille.
Utsikt mot kanalen opp mot Vrangfoss. Her er det nok liv om sommeren.

2 dager er alt som skal til for å oppleve nye ting med bobil.

Les også: Bobiltur til Dalen i Telemark

Takk for følget!

Bobilhilsen fra Anne Bente

Vil du ha flere tips til småturer i Østlandsområdet? Klikk her for flere tips basert på våre turer som går fra Larvik.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 Shares
Share
Pin
Tweet