2021 - Sommerferie i Norge,  Reisebrev i bilder

Sommerferie dag 8: Bud – Atlanterhavsvegen – Hellesylt

I dag står Atlanterhavsveien for tur. Når vi var der for 4 år siden på bilferie, var det godt over 20 grader, sol og blikk stille vann. Vi brukte mange timer på å utforske veien og de små øynene. Og det fristet til gjentakelse, for Atlanterhavsveien er et fantastisk skue.

Her kan du lese om vårt første og strålende møte med Atlanterhavsveien.

Etter en relativt kjapp tur over Atlanterhavsveien, med kun et par korte stopp, startet regnet og vi satte kursen sørover. Raskeste veien sørover, for nå var vi lei av sommer med 8 grader og regn. Solen og varmen var lenger sør, og med bobil kan vi heldigvis kjøre dit det passer oss. Vi endte med å kjøre til Molde, og ta fergen over til Vestnes, og fulgte E39 til Sjøholt. Der kjørte vi mot Liabygda hvor en ny ferge tok oss over til Stranda. Målet for dagen var å komme til Grodås, men når vi tok turen innom Hellesylt fant vi ut at det var et fint sted å stoppe.

Det viste seg å være et godt valg, for der fant vi varmen. Temperaturen hadde steget vestentlig i løpet av dagen. Og vi oppdaget at det var en flott sykkeltur som fristet oss for morgendagen.

Reiserute: Bud – Atlanterhavsveien – Molde – Liabygda – Stranda – Hellesylt.

Her kommer bilder fra dagens høydepunkt 🙂

I Bud starter den nasjonale turistvegen Atlanterhavsvegen, som har flere fine rasteplasser før den ikoniske veien dukket opp.
Fra Kjeksa Rasteplass gikk det en sti ned til sjøkanten.
Kyststripen ved Hustavika er vakker – men også kjent for å være røff og farlig, men i dag var det lite bølger på havet.
Landskapet langs Hustavika består av gårdsbruk mellom høye fjell og røft kystlandskap. Hadde værtet vært bedre, ville vi nok brukt mer tid her.
Så dukket det første broen opp. Nå går turen over alle de små øyene som forbinder Atlanterhavsveien sammen.
Men, først et lite frokoststopp med utsikt til havet.
Den ikoniske broen på Atlanterhavsveien – like imponerende hver gang!
Ved Lyngholmen er det laget en tursti rundt øya. Den er det absolutt verdt å få med seg!
Selv om solen og varmen ikke var her i dag, så er det vakkert kystlandskap ved Atlanterhavsveien.
Vi har kjørt nesten over hele brosambandet og snur når vi kommer til Averøy.
Veien slynger seg tilbake mot Hustavika igjen.
Det er mange fine plasser å parkere bobilen langs Atlanterhavsveien. Flere har nok overnattet her også!
Idyll ved Atlanterhavsveien.
Så satte vi kursen sørover. Nå var vi lei av regntunge skyer og kaldt vær!
Ved Molde tok vi fergen over til Vestnes, og fikk utsikt til byen når fergen forlot kaien.
Scandig Seilet har en karakterisktisk form, og fergen speilet seg i fasaden når vi dro forbi.
Grønne jorder, fjord og høye fjell dekket av skyene – det ble utsikten den neste tiden.
Så begynte noen av toppene å vise seg…
Like før Hellesylt stoppet vi ved rasteplasen «Geirangerfjord View Point». Som navnet tilsier fikk vi utsikt til utløpet av fjordarmen som går inn til Geiranger.
Rasteplasse var flott laget og under oss lå fjellgårdene som klamtert seg fast til de bratte fjellsidene.
Ved rasteplassen hilste vi på disse søte alpakkaene.
Vi tok turen ned til Hellesylt og ble nysgjerrige på dalen som gikk sørover inn mellom fjellene.
Vi kjørte et lite stykke oppover og oppdaget at det var en sykkeløype som startet i enden av veien.
Det var for sent på ettermiddagen til å starte sykling på fjellveier, så vi kjørte tilbake til Hellesylt.
På Hellesylt Camping fikk vi en flott plass helt nede ved fjorden.
Dette lover bra! Selv om skyene fremdeles ligger lavt, er det varmt nok til å ha døren åpen 🙂
Vi gikk oss en tur inn til Hellesylt for å handle og se på fossen!

Planen for morgendagen ble lagt i kveld. Da håper vi på bra vær, så vi kan sykle Flovegen – en gammel ferdeslsevi over fjellet fra Hellesylt til Flo ved Oppstryn.

Følg med på morgendagens reisebrev, for å se hvordan det går…