
Bobilferie til Frankrike – 27 dagers rundreise
Sommeren 2024 var vi på 4 ukers bobilferie til Frankrike. Turen gikk også gjennom Tyskland, Sveits og Danmark. Vi tok oss god tid på reisen både til og fra Frankrike på denne bobilferien i Eurppa, og kunne nyte 18 dager i Frankrike, hvor vi blant annet besøkte Paris, Loiredalen, vestkysten nord i Biskayabukta, flere steder langs Middelhavet, samt Provence og alpene. Vi startet reisen lørdag 22. juni og var tilbake igjen 18. juli.
På turen besøkte vi 14 sjarmerende småbyer, 1 storby (Paris), 3 slott, 1 blomsterpark, 1 grotteby og kjørte mange severdige veistrekninger. Vi var på 8 sykkelturer og var på stranden 4 av dagene. En reise fyllt med gode og varierte opplevelser. Vi bodde på campingplasser eller bobilparkeringer, og var 1-3 netter på hvert sted.
Advarsel: Dette er et langt innlegg, med mange bilder og mye reiseinspirasjon!

Her får du hele reiseruten vår, som kanskje kan gi deg tips til din neste bobilferie til Frankrike?
- Dag 1: Larvik – Hirtshals – Kruså
- Dag 2: Kruså – Rinteln (bindingsverksby)
- Dag 3: Rinteln – Rhinen (Königswinter – sykkeltur og slottsbesøk)
- Dag 4: Rhinen – Verdun (krigshistorie)
- Dag 5: Verdun – Paris
- Dag 6: Paris (tog inn til sentrum)
- Dag 7: Paris – Chambord – Amboise (Loiredalen og slottsbesøk)
- Dag 8: Amboise – Ile d’Oleron (øy i Biskayabukta)
- Dag 9: Ile d’Oleron (Sykkeltur og strandtur)
- Dag 10: Ile d’Oleron – Sainte-Georges-de-Didonne
- Dag 11: Sainte-Georges-de-Didonne (sykkeltur og grotteby)
- Dag 12: Sainte-Georges-de-Didonne – Carcassone
- Dag 13: Carcassonne – Argeles-sur-Mer (Middelalderby og Middelhavet)
- Dag 14: Argeles-sur Mer (Sykkeltur og strandtur)
- Dag 15: Argeles-sur Mer (regnværsdag)
- Dag 16: Argeles sur Mer (Sykkeltur til Collioure)
- Dag 17: Argeles sur Mer – Grimaud (St.Tropez-bukta)
- Dag 18: Grimaud (Stranden + sykkeltur til St.Tropez)
- Dag 19: Grimaud (Stranden + sykkeltur til Port Grimaud)
- Dag 20: Grimaud – Provence – Gap (Vakker kjøretur gjennom Provence)
- Dag 21: Gap – Chamonix (Route Napoleon med flott utsikt)
- Dag 22: Chamnix – Brienz (via Rhone-dalen og Grimsel-passet)
- Dag 23: Brienz – Mainau – Sigmaringen (besøk på blomsterøya)
- Dag 24: Sigmaringen – Alsfeld (Middelalderby)
- Dag 25: Alsfeld – Friedrichstadt (Kanalby)
- Dag 26: Friedrichstadt – Hirtshals (Shopping i Flensburg og Ålborg)
- Dag 27: Hirtshals – Larvik (hjem)
Dag 1: Fra Larvik til Hirsthals og videre til Kruså
Første dagen handlet primært om å komme seg sydover. Etter morgenbåten fra Larvik til Hirtshals, ble det derfor full fart gjennom Danmark. Vi bestemte oss for å ta kvelden på en campingplass et steinkast fra grensen til Tyskland, på Kruså Camping hvor vi kunne nyte en rolig ettermiddag i solen.





Fakta om reisen: 3,5 time ferge på Color Line fra Larvik til Hirtshale, samt 353km og 4,5 timers kjøring.
Overnatting: Kruså Camping – en stor og famillievennlig campingplass rett ved grensen til Tyskland. Her var mange ledige plasser. Pris DKR 240 (370 NOK)
Dagens bobiltips: Vil du unngå kø på grensen mellom Danmark og Tyskland, kan du kjøre via Kruså og Flensburg. Men sjekk Google Maps før du endrer kurs, for å sjekke hvor det er kø!
Dag 2: Fra Kruså til vakre Rinteln i Tyskland
Den andre dagen av bobilferien til Europa følte vi at ferien virkelig startet. Vi satset på å kjøre et A7 sørover til Hannover, og ta A2 videre vestover derfra. Etter litt leting på kartet fant vi en liten by med bobilparkering ved navn Rinteln. Det viste seg å være et meget godt valg. Flott bobilparkering sentralt i byen, med mange muligheter for å spise ute og en vakker liten by med mange bindingsverkshus. Perfekt for et stopover (eller mer om du ønsker det).








Fakta om reisen: 357km og 5,5 timers kjøring + pauser. Vi startet kl 0915, og var i Rinteln kl 1545.

Opplevelser på veien: Dette var primært en transportetappe, men det er likevel alltid noe å se på langs veien med bobil gjennom Tyskland, for de som ønsker det. Det var kø forbi Hamburg og ellers full fart på motorveien fram mot Rinteln, hvor det igjen ble full stopp grunnet ulykke.
Dagens høydepunkt: Rinteln var en fantstisk liten by, med en flott bobilparkering ved elven og kun en kort gåtur fra sentrum og en mengde flotte spisesteder. Anbefales som stopover.
Les mer om besøket i Rintelen – med mange bilder her!
Overnatting: Bobilparkering i Rintelen. Kun 10 Euro for en natt.
Dagens bobiltips: Beregn god tid når du skal kjøre Autobahn i Tyskland, spesielt gjennom Hamburg hvor det nesten alltid er kø. Men, lørdag og søndag morgen er det ofte litt mindre kø enn på hverdager. Husk også å alltid ha Euro med deg, for mange bobilplasser tar kun cash eller automat med kontanter.
Dag 3: Fra Rinteln til Königswinter ved Rhinen
Målet med var bobilferie til Frankrike, så turen gikk vestover fra Rinteln. Vi bestemte oss for å kjøre til Rhinen og finne et fint sted der. Valget falt på en liten plass like sør for Bonn, ved Königswinter. Der fant vi en fin campingplass direkte ved Rhinen, i sykkelavstand fra et fantastisk flott slott, utsiktspunkt og antikk fjellbane. Med nydelig sommervær ble det en dag med mange flotte opplevelser.
Dagens kjøreetatppe var ikke lang, så vi var framme ved Rhinen kl 1330 og fant oss en plass på campingen ved Rhinen. Der ble det først litt avslapping i skyggen, før vi syklet oss en tur til Königswinter for å ta Drachenfelsbanen til Drachenburgslottet og utsiktspunktet på toppen av Drachensfels. Det ble 10 km med sykkel, samt en liten fergetur over Rhinen. En flott utflukt med mange opplevelser.









Fakta om reisen: 264 km og 3 t 45 min kjøring + pauser. Vi startet ca kl 0900, og var på campingplassen ved Rhinen kl 1330.

Opplevelser på veien: Vi kjørte raskeste veien til målet, som var Rheincamping Siebengebirgsblich ved Rihnen.
Dagens høydepunkt: Sykkelturen til Dachenfels, med den gamle jernbanen som går opp på fjellet, slottsbesøk og fantasisk utsikt over Rhinen fra toppen. Vi brukte ca 3 timer på utflukten. Da var var vi inne på slottet og besøkte de gamle ærverdige rommene. Det var sykkelsti det meste av turen, og en hyggelig liten båttur over Rhinen.
Les mer om besøket ved Rhinen – med mange bilder her!
Overnatting: Rheincamping Siebengebirgsblick, direkte ved Rhinen i Remagen-Rolandswerth. En stor, men enkel campingplass med en koselig Tikibar langs elven. Vi betalte 30 euro med strøm for en natt.
Dagens bobiltips: Sørg for å skape gode opplevelser hver dag. Vi velger i stor grad overnattingssteder som gir oss mulighet til utflukter og hygge når vi stopper for dagen, og prøver å komme fram midt på dagen, så vi har tid til en liten utflukt før kvelden kommer.
Dag 4: Fra Rhinen til historiske Verdun i Frankrike
Vi reiste videre mot Frankrike og valgte oss Verdun som dagens mål. Etter flere dager på motorveien, valgte vi å kjøre en del på landeveier denne dagen. Det tar litt mer tid, men gir en litt hyggeligere opplevelse og mer å se på langs veien. Turen gikk gjennom Luxembourg, før vi rullet inn i Verdun på ettermiddagen.
Den historiske byen Verdun er kjent for sin betydningsfulle rolle i første verdenskrig, og byr blant annet på et stor citadell rett ved sentrum og et hyggelig sentrum og en elvepromenade med uterestauranter. Vi tok en sykkeltur inn til byen for å oppleve litt av byens historie og spise dagens middag på en uterestaurant.










Fakta om reisen: 260 km og 4,5 timers kjøring + pauser. Vi startet ca kl 1000, og var på campingplassen ved i Verdun ca kl 1540.

Opplevelser på veien: Vi valgte å kjøre en del landeveier denne dagen, og passerte flere koselige småbyer på veien mot Frankrike.
Dagens høydepunkt: Sykkeltur inn til Verdun (6km t/r), en by som er preget av krigshistorie og store kontraster – med flotte monument og satsing på fornyelse, samtidig som deler av byen var preget av forfall. Vi syklet gjennom det gigantiske sitadellet og langs elven inn til byen.
Les mer om besøket i Verdun her!
Overnatting: Vår destinasjon for natten var Les Breuls Camping Verdun, en ideell stopover for bobilreisende som ønsker å utforske Verdun. Ligger i sykkelavstand fra byen. Vi betalte ca 30 euro med strøm for en natt.
Dagens bobiltips: Når du skal på bobilferie til Frankrike bør du vurdere nøye om du vil prioritere å komme raskt fram og betale bombenger (ca 2 euro pr. mil i 2024) – dette kan bli kostbart om du skal kjøre langt, men veiene du betaler for å kjøre er av høy standard og nesten aldri kø. Det kan også være flott å kjøre landeveier hvor du kan kjøre gratis – men det tar ofte 1,5 – 2 ganger så lang tid som motorveier.
Dag 5: Fra Verdun til Paris
Neste mål på denne bobilferien i Europa var Paris. Men, siden vi ikke ønsket å kjøre inn i Paris med bobilen, fant vi en campingplass vest for byen, med mulighet for å ta toget til sentrum. Vi trengre 2 netter på campingplassen, og booket derfor plass for 2 dager, så vi var sikre på at vi ikke måtte kjøre Paris rundt på jakt etter campingplasser. Målet var denne dagen kun å slappe av på campingen og lade opp til den store utflukten dagen etter.





Fakta om reisen: 306 km og litt over 4 timers kjøring + pauser. Siden vi hadde booket plass på neste campingplass, tok vi en rolig formiddag og startet kjøringen ca kl 1100. Ca kl 1600 var vi framme på Camping Dandaya Paris. Vi kjørte i en god sløyfe nord for Paris, for å unngå motorveier og stresset fra Paris-trafikken.

Opplevelser på veien: Dette var en transportetappe.
Dagens høydepunkt: En avslappende ettermiddag på campingplassen utenfor Paris. Vi fikk en stor, fin og rolig plass i skyggen.
Les mer om besøket i Paris her!
Overnatting: Camping Sandaya Paris Maisons-Laffitte – en flott campingplass som ligger på utsiden av byen, langs bredden av Seinen. Vi valgte en oppgradert plass, som ga oss en stor, romslig og rolig avskjermet plass like ved Seinen. Vi så knapt nok noen naboer. Denne basen ga oss en enkel tilgang til Paris sentrum som vi skulle til neste dag. Pris ca 32 euro pr natt inkl. strøm og oppgradert plass.
Dagens bobiltips: Husk at skal du kjøre inn i storbyer i Frankrike, kan de kreve miljømerker for bobilen. For å unngå feil merking, og ikke minst stress ved å kjøre inne i storbyer, velger vi heller å finne en plass utenfor byen og ta buss/tog inn til sentrum.
Dag 6: En dag i Paris
Denne dagen ble det togtur inn til Paris. Ca 20 minutter med tog fra Campingplassen, og vipss så var vi ved Trimuph-buen. Vi tok selvsagt turen innom den legendariske buen og rundkjøringen, men køen for å komme opp til utsiktsplattformen fristet ikke. Vi ruslet heller nedover Champs Ellyse – forbi Place de la Concord og ned til Louvre. Ved Louvre var det masse folk, så vi gikk videre langs Seinen. Siden Notre Dame ennå var under renovasjon, satte vi heller kursen mot Eifeltårnet.
Det ble en dag hvor føttene fikk kjørt seg. Det var varmt, så det ble mange stop underveis på benker, i parker og på cafeer for å nyte atmosfæren av byen og litt kald drikke. Paris var preget av at OL nærmet seg, så mye var sperret av for oppbygging av tribuner, det var derfor dessverre redusert tilgjengelighet mange steder. Det var 5. gangen jeg var i Paris, så denne gangen var vi der mest for atomosfæren og hadde ikke behov for å besøke alle de kjente byggene eller stå i kø for å komme inn noen plasser.















Fakta om reisen: 30 minutter med tog, og ca 1o km med trasking rundt i Paris i over 30 varmegrader!
Dagens høydepunkt: Oppleve storbyen med de store boulevardene, ta en croissant på en parisisk cafe og nyte utsikten til de flotte byggverkene og ikke minst Eifeltårnet som alltid imponerer med sin legadariske konstruksjon.
Les mer om besøket i Paris her!
Overnatting: Camping Sandaya Paris Maisons-Laffitte. Samme sted som forrige natt.
Dag 7: Fra Paris til Loiredalen
Dagens mål var å besøke den vakre Loirdalen og slottet Chambord. Det er et av de største og mest imponerende slottene i Loiredalen, som er kjent for sine mange slott. Etter et flott slottsbesøk, reise vi videre til slottsbyen Amboise ved elven Loire. En hyggelig og historisk by, med flott campingplass i gangavstand fra sentrum.













Fakta om reisen: 222 km og nesten 4 timers kjøring + pauser. Vi reiste fra Paris kl 0945, og var ved Chambord ca kl 1300. Der ble vi i tre timer før vi reiste videre til Amboise – hvor vi rullet inn på campingplassen ca kl 1700.

Opplevelser på veien: Vi kjørte raskeste veien til Chambord, men derfra gikk turen gjennom vakkert landskap og langs elven Loire med utsikt til utallige slott og gamle byer som lå langs elven.
Dagens høydepunkt: Besøk på det vakre slottet Chambord, og besøk i den lille koselige slottsbyen Amboise. Kjøreturen langs Loiredalen var også fin.
Les mer om besøket på Chambord her!
Overnatting: Camping Municipal de I’ile d’Or – en stor og bra campingplass på en øy midt i Loire-elven, og rett ved byen Amboise. Pris ca 23 euro for en natt med strøm.
Dagens bobiltips: Hvis du skal besøke steder underveis, som gjør at du kommer sent fram, kan det være smart å ringe campingen i forkant for å forsikre deg om at det er ledig. Mange plasser blir fulle allerede midt på dagen i høysesong. I lavsesong er det derimot mye enklere å få plass de fleste steder selv om du kommer sent.
Dag 8: Fra Loiredalen til Biskayabukta og øya Oleron.
Den 8. dagen av vår bobilferie i Frankrike satte vi kursen mot Biskayabukta og øyperlen Ile d’Oleron. Nå skulle vi nyte noen dager i solen med frisk sjøluft. Vi fant en campingplass ved en av strendene på øya og kunne nyte en fin rusletur langs stranden på ettermiddagen. Da fikk vi se den store forskjellen på høyvann og lavvann som denne kysten er kjent for. Øya har en rolig og avslappende atmosfære, og er kjent for østersdyrking og flotte strender, og koselige små fiskelandsbyer. Når vi var der i slutten av juni var det relativt få turister på øya.










Fakta om reisen: 289 km og litt over 4 timers kjøring + pauser. Vi reiste fra Amboise kl 0945, og var kom fram til målet for dagen – en liten plass på sørsiden av øye – kl 1430.

Opplevelser på veien: Vi kjørte raskeste veien fram til kysten, og turen over til øya var flott med utsikt til havet og små borger midt ute i sjøen. Når vi var der var det relativt tidlig på seosongen så det var ikke mye trafikk på øya.
Dagens høydepunkt: Komme fram til Biskayabukta og gåturen langs stranden. Dette lovet godt for de neste dagene.
Les mer om turen til Ile d’Oleron her!
Overnatting: Camping Les Flots-Atlantique Villages. En liten campingplass i et skogsområde nær stranden. Ligger ved en liten landsby, med kun butikk på campingplassen. Campingplassen var ikke blant de beste vi har vært på, men den funket fint for et par netter. Sykkelavstand til mange flotte strender og koselige småbyer. Pris ca 25 euro pr. natt. Vi ble her i to netter.
Dagens bobiltips: Bruk Google Maps og let opp fine plasser liten utenom de mest kjente stedene. Det er utrolig mange flotte steder som kan oppdages med bobil i Europa, og leter du litt på kartet kan du oppdage skjulte perler verdt et besøk.
Dag 9: Sykkeltur og strandtur på Ile d’Oleron
På formiddagen tok vi en sykkeltur til Port de Cotinière, en hyggelig fiskelandsby med et yrende flokeliv, restauranter og hyggelig handlegate. Sykkelturen gikk på sykkelsti som gikk langs kysten, med mange lekre strender. Cotinière lå ca 3 km fra campingplassen.
På ettermiddagen ble det strandtur med soling på stranden nærmest campingplassen. Vi var nesten alene på den store stranden, så her var det ikke trangt om plassen. Fin temperatur for soling, men det er kaldt vann i Biskayabukta så badetemperaturen fristet ikke. Ved den lange stranden var det også en liten kiosk så vi kunne få oss noe å spise og drikke ved stranden.











Fakta om reisen: Bobilen stod stille denne dagen. Det ble sykkeltur på ca 8 kilometer.
Dagens høydepunkt: Besøket i den lille fiskerlandsbyen var en hyggelig opplevelse. Og strandturen var flott, og fantastisk med så lite folk på stranden.
Les mer om besøket på Ile d’Oleron
Overnatting: Camping Les Flots-Atlantique Villages – samme som dagen før.
Dagens bobiltips: Ta med sykler på bobilferie til Frankrike. Det er veldig mange flotte sykkelstier og landeveier for sykling i landet, og ikke minst mange landsbyer, strender, attraksjoner og vakker natur som kan utforskes.
Dag 10: Fra Ile d’Oleron til Saint-Georges-de-Didonne
Vi bestemte oss for at det var på tide å dra videre. Men først ville vi utforske litt mer av øya, så dagen startet med en tur til vesttuppen av Ile d’Oleron og et besøk på fyret der. Så gikk turen mot fastlandet og Royan-området. På veien dit passerte vi utallige små landsbyer, østersfarmer, vingårder og morsomme rundkjøringer med miniatyrer av kjente lokale byggestiler. Det ble en kort kjøretur i dag, men her ligger også perlene på rekke og rad med koselige landsbyer, strender og vakkert kystlandskap.














Fakta om reisen: 91 km og litt over 2,5 timers kjøring + pauser. Vi startet dagen kl 10, og var ved fyret ca kl 1130 – inkludert en tur innom et supermarked for å fylle opp kjøleskapet. Ved fyret var det stor parkering og vi ruslet rundt ved fyret en times tid, før vi kjørte fra øya og var framme ved dagens mål ca kl 1430.

Opplevelser på veien: Mange sjarmerende lansbyer, østersfarmer og vinåkre å se langs veien.
Dagens høydepunkt: Besøke fyret på Ile d’Oleron og kjøreturen mot Royan, samt overrraskende flott på området vi hadde valgt oss ut – Camping Bois Soleil i Saint-Georges-de-Didonne. Dette områdete byr på mange flotte strender, vakker kyststi og flotte utfluktsmål.
Les mer om turen til Saint-Georges-de-Didonne her!
Overnatting: Camping Bois Soleil – en stor og flott campingplass nær den store stranden. Her var det store plasser og ordnede forhold, og alt vi kunne ønske oss med restaurant, basseng og butikk. Har ble vi i to netter. Pris ca 22 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: I Frankrike er det mange butikker og restauranter som stenger midt på dagen, spesielt i mindre landsbyer. Planlegg handling og måltider rundt dette, så du slipper å komme til stengte dører.
Dag 11: Sykkeltur langs kysten ved Saint-Georges-de-Didonne
Været er dessverre lunefult på Vestkysten av Frankrike og det fikk vi kjenne på i dag. Dagen startet med regn og 16. grader. Når regnet sluttet tok vi en sykkeltur langs strandpromenaden i Saint-Georges-de-Didonne, med regnjakken med i sekken. Vi slapp heldigvis å bruke regntøy, for solen kom etterhvert og vi fikk en fin sykkeltur både langs strandpromenaden, på kystveier og på kyststi. Det ble et koselig cafebesøk for is og pannekaker, besøk i en spesiell og historisk grotteby. Været ble etterhvert så bra at vi kunne spise en sen lunsj på en strandrestaurant. Dette stedet var virkelig flott!






















Fakta om reisen: 17 km sykkeltur. Bobilen var parkert, men dagen bød på mange flotte opplevelser i området rundt campingplassen.
Dagens høydepunkt: Fantastisk vakker kystlandskap, perfekt for sykkeltur både til sentrum, strandpromenaden, klipper, små bukter med vakre strender og den unike grottebyen Grottes du Régulus. En fin dag til tross for tvilsomt vær på morgenen. NB! Regnet kom tilbake på kvelden…
Les mer om turen til Saint-Georges-de-Didonne her!
Overnatting: Camping Bois Soleil – Samme sted som forrige natt.
Dagens bobiltips: Bruk Google Maps til å lete opp attraksjoner og severdigheter i området der dere bor. Det kan gjemme seg mange fine og kanskje for deg, ukjente skatter hvis du bare ser etter dem.
Dag 12: Fra Saint-Georges-de-Didonne til Carcassonne
Den opprinnelige planen vår var å kjøre bobil langs vestkysten av Frankrike – sørover mot Biarritz, men når vi våknet opp til mer regn, og en værmeding som lovet mye «vestlandsvær» de neste dagene, bestemte vi oss for å sette kursen mot Middelhavet i stedet. Det var en lang kjøreetappe, så vi satset på et stopp på vei til varmen – og det ble i Carcassonne, en kjent festningsby fra middelalderen jeg lenge har hatt lyst til å besøke. Vi kom dit på ettermiddagen, og planla et besøk i den gamle festningsbyen neste dag.




Fakta om reisen: 431 km og litt over 5 t. og 15 min. kjøring + pauser. Vi startet dagen kl 0930, og kjørte motorvei det meste av turen. Det ble en kostbar fornøyelse å kjøre motorveier i Frankrike, men vi kom oss ned til varmen og ganske nær Middelhavet relativt raskt. Kl 1545 var vi framme på bobilparkeringen utenfor Carcassonne, hvor det ennå var noen plasser igjen.

Opplevelser på veien: Dette var en transportetappe, men langs veien er det både vingårder og solsikkefarmer å se langs veien.
Dagens høydepunkt: Å komme fram til Carcassonne og slappe av på den fine plassen vi fikk på bobilparkeringen.
Les mer om turen til Carcassone her!
Overnatting: Bobilparkeringen i Carcassonne som ligger lite stykke fra gamlebyen og rett ved byens campingplass. Der var det fine oppmerkede plasser. Vi fikk en som var markert med hekker. Pris ca 22 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: Kjør etter været, la impulsen og friheten bestemme neste destinasjon.
Dag 13: Fra Carassonne til Argeles-sur-Mer ved Middelhavet
Dagen startet i Carcassonne, hvor vi gikk en tur til festningsbyen som var mye større enn vi hadde forventet. Der ruslet vi rundt bak de tykke bymurene noen timer på formiddagen. Det ble også et besøk på festningens slott, før vi kjørte videre mot Middelhavet. Der hadde vi funnet en fin campingplass på en klippe med utsikt, hvor vi hadde booket 3 netter for oss og bobilen. Stedet var i Argeles-Sur-Mer, nesten ved grensen til Spania. Og for et fantastisk sted å besøke!















Fakta om reisen: 147 km og litt over 1,5timers kjøring. Vi startet reiste fra Carcassonne ca kl 1300 og var framme ved campingplassen ca kl 1430. En kort tur, hvor vi rakk en tur innom Carcassonne før vi reiste videre.

Opplevelser på veien: Deilig å se Middelhavet og utsikten til fjellene i Pyrineene.
Dagens høydepunkt: Carcassonne var en flott opplevelse. Mye større enn vi hadde forventet. Her kunne vi utforsket i flere dager, og vi hadde bare noen timer. Når vi endelig fikk den plassen vi hadde booket på campingplassen rett sør for Argeles-sur-Mer, var det en fornøyelse å nyte utsikten over Middelhavet og se solnedgangen fra bobilen.
Les mer om turen til Carcassone her!
Overnatting: Vi hadde booket 3 netter på Camping Les Chriques de Porteils. Plassen vi hadde booket var med utsikt, men vi ble først henvist til en skyggefullplass uten snev av utsikt. Det endte med klage til resepsjonen, og de tryllet fram utsiktplassen likevel. Det endte med å bli den flotteste bobilplassen vi har vært på, med en fantasisik utsikt over Middelhavet der vi lå høyt oppe på klippen. Pris ca 60 euro pr. natt – og turens dyreste campingplass.
Dagens bobiltips: Be om å få utsiktsplass der det er mulig. Får du ikke en plass til bobilen som du liker, så kan det skje underverker hvis du klager og ber om en annen plass.
Dag 14: En dag ved Argeles-sur-Mer ved Middelhavet
En nydelig dag ved Middelhavet, med flott og varmt vær. Vi syklet inn til Argeles-Sur-Mer, og besøkte strendene i området. Her var det endeløs strand med strandpromenade, en fin lystbåthavn, mange restauranter og butikker. Vi fant oss en plass i solen, badet og utforsket området og spiste lunsj på stranden. En herlig feriedag ved Middelhavet.

















Fakta om reisen: I dag stod bobilen stille. Men vi hadde enn sykkeltur med badetøy i sekken – 9 km tur/retur.
Dagens høydepunkt: Soling og bading på stranden ved Middelhavet. Det blåste mye, men det var flott strand og deilig vann. Kveldens solnedgang var enda bedre enn dagen før og vi hadde premium utsikt fra bobilen.
Les mer om vår tur til Argeles sur Mer her!
Overnatting: Camping Les Chriques de Porteils.
Dagens bobiltips: Det kan bli varmt i bobilen på sommeren, og alle har ikke aircondition. I tillegg til åpne vinduer/takluker for god gjennomlufting, har vi små vifter med USB-kobling, som vi kan feste rett over sengen. Viftene er ikke større enn ca 15 – 20 cm og kan klypes fast der vi ønsker å ha dem. De koster bare et par hundrelapper, men gjør varme netter litt kjøligere.
Dag 15: En regnversdag ved Middelhavet
Vi kjørte til Middelhavet for å få sol og varme, og endte opp med en dag med pøsende regnevær, lyn og torden og sterk vind. Det ble derfor en rolig dag på campingplassen denne dagen, men noen korte turer på plassen mellom regnskurene, og middag på campingplassens restaurant. Området campingplassen lå på var en klippe med en populær kystsi som gikk langs klippekanten. Campingplassen hadde også egen sandstrand mellom klippene og et vakkert parkområde. Selv om servicen var i det dårligste laget, var plassen likevel så flott at det var verdt å bo her.






Fakta om reisen: I dag stod bobilen stille.
Dagens høydepunkt: Å bli litt mer kjent med området på campingplassen, som lå på en vakker klippe med egen strand og en kyssti som gikk rett forbi plassen.
Les mer om vår tur til Argeles sur Mer her!
Overnatting: Camping Les Chriques de Porteils.
Dag 16: Sykkeltur til vakre Collioure
Vi våknet til en vakker og solrik dag ved Middelhavet og utflukt til Collioure stod på planen. Collioure ligger noen kilometer syd for Argeles-sur-Mer, og vi valgte å sykle til byen. Det var også mulig å gå kyststien for de som ønsket en tur langs de vakre klippene. Byen viste seg å være en av de vakreste byene ved Middelhavet vi har besøkt. Sykkelturen gikk langs vinraker på en grusvei langs kysten, og i Collioure besøkte vi en gammel vindmølle med utsikt over byen, og utforsket begge bydelene som var delt av et citadell/slott/borg. De var flotte gangveier langs kysten, flotte strender i byen og en vakker velholdt gammelby. Samt en mengde restrauranter, butikker og gallerier.






















Fakta om reisen: I dag stod bobilen stille. Men vi hadde enn sykkeltur til vakre Collioure – 4 km t/r.
Dagens høydepunkt: Flott tur til Collioure som var en vakker liten kystby.
Overnatting: Camping Les Chriques de Porteils. Samme som dagen før.
Dagens bobiltips: Er du på vei til Spania, kan vi anbefale et stopp i Collioure, enten du har noen timer til overs eller trenger et par overnattinger i området.
Dag 17: Fra Argeles-sur-Mer til St.Tropez
Vi var kommet så langt i ferien at vi måtte begynne å «rusle» nordover igjen. Planen var å ta turen innom Aix-en-Provence først, for så å ta to netter ved St.Tropez. Vi forhåndsbooket plass i Port Grimaud, og satset på å få plass i Provence på vei dit. Men det ble ikke helt som planlagt. Når vi kom fram til Provence var det fullt på campingplassen der, selv om klokken bare var 1330.
Vi ringte da campingplassen i Port Grimaud og fikk bekreftet plass der en dag før planlagt ankomst. Egentlig var det en bra ting, for temperaturen i Provence var på over 35 grader, så det var deilig å kjøre til kysten hvor heten ikke var like trykkende.





Fakta om reisen: 422 km og litt over 5 timers kjøring. Vi startet i Argeles-Sur-Mer kl 0930 og var framme i Grimaude i St.Tropezbukta kl 1540.

Opplevelser på veien: Det meste av turen gikk på motorveier, men den siste delen tok vår Garmin GPS oss med på en tur gjennom svingete og smale veier, omgitt av oliventrær og gjennom en mengde små landsbyer.
Dagens høydepunkt: Å komme fram til den Franske Rivieraen og gå en kveldstur på stranden, som var både vakker og innbydende.
Les mer om turen til Grimaud her!
Overnatting: Vi hadde booket 1 + 2 netter på Camping Les Mures som ligger i Grimaud ved St.Tropes-bukta, rett ved en flott sandstrand. Første natten lå vi på en grasslette med den trafikkerte veien til St.Tropez rett bak hekken. Det var ikke en ideell plass, men greit nok for en natt. Dagen etter flyttet vi inn under skyggen av trær lenger inne på plassen. Pris ca 54 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: Skal du til den franske riviera i jule, lønner det seg å bestille plass på forhånd. Høysesongen begynner normalt 2. helgen i juli, og da fyller det seg raskt opp.
Dag 18: Grimaud og St.Tropez – en dag i solen
Så fort vi hadde flyttet bobilen til vår forhåndsbookede plass inne i skyggen under trærne (tro meg – her nede er skygge et must), ruslet vi en tur ned på den flotte stranden som lå rett nedenfor campingplassen. Stranden var perfekt med fin sand og klart vann med herlig temperatur for bading, der ble vi noen timer for å nyte solen, bade og kose oss. Den delen av stranden vi valgte var det også relativt god plass på. Lunsjen ble inntatt på stranden, på campingplassens egen strandrestaurant.
På kvelden syklet vi en tur inn til St.Tropez. Sykkelturen inn gikk veldig fint, med sykkelstier helt fram, og det gikk nesten fortere enn bilene som stampet i kø på veien. Men, St.Tropez i juli er tettpakket med folk, og med solen som steket ble det en varm fornøyelse å rusle rundt i den gamle havnen i byen. Jeg har vært i St.Tropez flere ganger før og elsker denne lille byen, med de store båtene og den hyggelige gamlebyen. Men etter dette besøket, lovet jeg meg selv at jeg i framtiden skulle holde meg unna stedet i juli – det var for varmt og for mye folk til at det var hyggelig.
















Fakta om dagen: På dagen var vi på stranden, og kl 18 -20 var vi på sykkeltur til St.Tropez. 10km tur/retur på fine sykkelveier.
Dagens høydepunkt: Å nyte en lang dag på stranden, samt sykkelturen inn til St.Tropez som gikk forbi flere fine badeplasser. Selve St.Tropez derimot ble for masete for oss med mange folk i varmen.
Les mer om oppholdet på den franske riviera her!
Overnatting: Vi flyttet bobilen inne på campingplassen, og fikk en fin plass i skyggen under trærne, langt fra støy fra veien.
Dagens bobiltips: Skal du på stranden i dette området, kan du leie solsenger og parasoll til skyhøye priser (nesten 50 euro om dagen skulle de ha for to solsenger og parasoll). Vi kjøpte istedet en egen parasoll og fant en plass i sanden litt vekk fra alle andre. Det var en god investering, for å betale opp mot 500 kroner for å ligge på stranden noen timer, synes jeg blir litt for høy pris å betale. Når vi var lei av å sole oss, gikk vi heller til strandbaren og kjøpte oss deilig drikke og kunne sitte og nyte stranden i en behagelig strandstol, til prisen av en kald øl/brus istedet.
Dag 19: Grimaud og Port Grimaud – en dag i solen
Nok en dag på stranden, med bading og soling på en av Middelhavets flotte strender. Her kunne jeg gjerne blitt lenger! På kvelden ble det en sykkeltur inn til vakre Port Grimaud, som er en by bygget opp av kanaler – en liten, men moderne versjon av Venezia. Inne i Port Grimaud er det nesten bilfritt, og det er et hyggelig sted med mange restauranter. Herfra går det også båt til St.Tropez.










Fakta om dagen: På dagen var vi på stranden, og på kvelden ble det en sykkeltur til Port Grimaud, kun et par kilometer fra campingplassen.
Dagens høydepunkt: Strandturen og besøket i vakre Port Grimaud.
Les mer om oppholdet på den franske riviera her!
Overnatting: Camping Les Mures, samme plass som forrige dag.
Dagens bobiltips: Området rundt St. Tropez har mange campingplasser, fantastiske strender og en rekke flotte utfluktsmål innen sykkelavstand. Noen campingplasser har bobilplasser helt nede ved stranden, for de som booker i god tid før ankomst.
Dag 20: Fra Grimaud til Gap – via Provence
Vi hadde kun 4 ukers ferie, og etter 3 uker på tur, var det på tide å fortsette turen nordover. Men vi hadde heldigvis tid nok til å nyte turen. Først gikk turen langs St.Tropez-bukte og videre gjennom Provence, via den vakre innsjøen Lac de Sainte-Croix. Vi kjørte gjennom en mengde små landsbyer, forbi oliventrær og store åkre med lavendel i fulll blomst. En del av veiene kunne trengt en oppgradering, og noen veier føltes for smale for bobiler når vi kjørte gjennom landsbyer og nesten kunne bestille mat direkte fra bobilen når vi passerte uterestauranter. Da var det greit å ha liten bobil.
Vi hadde ikke bestemt oss for hvor langt vi skulle kjøre, men endte opp rett nord for Gap denne dagen.















Fakta om reisen: 209 km og ca 5 timers kjøring på til veier gjennom landsbygda i Provence, med dårlig standard. Ved Manosque valgte vi å kjøre motorvei til Gap. Vi startet i Grimaud kl 1000 og var framme i Gap kl 1530.
NB! Vi passerte Sisteron, som vi denne gangen kjørte forbi. Dette er en by som virkelig anbefales for et stopp om du er i området, da byen er fantastisk flott og sjarmerende. Men siden vi hadde vært der to år tidligere, valgte vi å kjøre forbi denne gangen.
Les om besøket i Sisteron i 2022 her!

Opplevelser på veien: Dette var en dag hvor opplevelsene var selve reisen. Spesielt Point de vu sur Bauduen hadde en fantastisk utsikt over Lac de Sainte-Croix. Men å kjøre i Provene byr på utsikt og opplevelser store deler av reisen.
Dagens høydepunkt: Selve reisen, med fantastisk utsikt fra bobilen, stopp på utsiktspunkt, lilla lavendelåkre og små landsbyer vi kjørte gjennom eller passerte.
Les mer om turen gjennom Provence her!
Overnatting: Camping Alpes Dauphine rett nord for Gap. Her var det nesten ikke folk. Etter turistkaos på den franske riviera, var det nesten underlig hvor stille det var på denne campingplassen som hadde flotte fasiliteter og fin beliggenhet. Pris ca 38 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: Skal du kjøre landeveier i Provence, så vær forberedt på dårlig veistandard og smale veier gjennom gamle landsbyer. Absolutt verdt å teste ut, men for mange timer på elendig veistandard er slitsomt for både sjåføren og bobilen (som rister og skaker konstant av dårlig veidekke).
Dag 21: Route Napoleon fra Gap til Chamonix
Vi var i dette området for et par år siden, så denne gangen valgte vi en litt annen rute og kjørte Route Napoleon fra Gap til Grenoble, før vi kjørte inn blant de høye alpene til Chamonix. Det ble en dag med mye flott utsikt fra bobilen. Vel framme i Chamonix ble vi møtt med regn og torden, så kveldturen vi hadde planlagt inn til Chamonix og turen opp i gondol ble avlyst denne gangen.
Men, vi har vært i Chamonix tidligere, og kan varmt anbefale en tur opp til Brevent for å komme høyt oppe i alpene med fantatisk utsikt til blant annet Mont Blanch. Her kan du lese fra turen fra den gangen vi var på bilferie i de franske alpene.














Fakta om reisen: 236 km og ca 4,5 timers kjøring. Vi startet i Gap ca kl 1000 og var framme i Chamonix ca kl 1530.

Opplevelser på veien: Denne dagen lå opplevelsene på rekke og rad utenfor bobilvinduet. Å kjøre i alpelandskapet byr på mye flott utsikt. Veiene denne dagen var stort sett bra, med kjøring på både landeveier og motorveier.
Dagens høydepunkt: Selve reisen med utsikt til høye alpetopper.
Les mer om turen på Route Napoleon her!
Overnatting: Camping de la Mer de Glace i Chamonix. Vi fikk en av de siste plassene på denne campingplassen som lå ca 3 km fra sentrum av Chamonix. Med øs pøs regnevær, samt lyn og torden ble oppholdet redusert til å holde oss inne i bobilen. Pris ca 40 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: Chamonix er et populært område, så skal du sikre deg plass på campingen i området, er det nok smart å booke plass i høysesongen. Vi hadde flaks og fikk en av de siste plassene når vi kom kl 1530.
Dag 22: Sveitsiske alper – fra Chamonix til Brienz
For en dag! Den startet med småregn i Chamonix, og derfra ble det bare bedre og bedre. Alpene er et fantasisk område å kjøre bobil i. Sveitsiske veier er av høy standard, og uansett hvor vi var kunne vi nyte utsikt til høye fjell, grønne dalsider og sjarmerende landsbyer.
Det var meldt regnvær i Chamonix og Sveits, så vi bestemte oss først for reiseruten etter at vi hadde kjørt inn i Sveits. Da hadde den blå himmelen dukket opp noen ganger, så vi satset på å kjøre Rhonedalen og Grimselpasset til Brienz. Det var et godt valg og dagen ble en stor opplevelse.





















Fakta om reisen: 140 km og litt over 5 timers kjøring. Vi startet i Chamonix ca kl 1000 og var framme i Brienz ca kl 1600.

Opplevelser på veien: En endeløs rekke med flott utsikt fra bobilen hele dagen. Både på vei ut fra Chamonix (sjekk speilene og se bakover) og turen ned mot Rohndalen i Sveits var en fantastisk skue og selve Rohnedalen kunne by på en rekke flotte landsbyer og malerisk utsikt. Alt toppet seg med fjellovergangen Grimselspasset som tok oss med høyt oppe på fjellet før vi endre nede ved Brienz.
Dagens høydepunkt: Hele dagen var en endeløs rekke av høydepunkter.
Les mer om turen i de sveitsiske alper her!
Overnatting: Camping Seegärtli ved Brienzer-sjøen. En liten og rar campingplass hvor vi nærmest campet i hagen til eierne. Vi fikk den siste plassen, så dette området var populært. Pris ca 42 euro pr. natt. Vi betalte cash i Euro, da de ikke hadde kortbetaling.
Dagens bobiltips: Det koster penger å kjøre i Sveits, så husk å kjøpe oblat før du kjører inn i Sveits. Dette kan kjøpes på bensinstasjoner eller på nett. NB! Det er langt mellom rasteplassene når du kjører i de sveitsiske alper, så planlegg godt når du vil stoppe for å spise.
Dag 23: Fra Brienz til Tyskland, via blomsterøya Mainau
Vi skulle gjerne vært litt lenger i Sveits, tatt taubaner opp på fjelltopper, syklet i dype daler og gått tur i vakkert landskap. Men, ferien nærmet seg slutten og vi måtte reise hjemover. Denne dagen reiste vi gjennom Sveits til Tyskland, og tok et stop ved Bodensjøen, nærmere bestemt blomsterøye Mainau. Der besøkte vi den fargerike blomsterparken på en nydelig sommerdag, før vi reiste videre nordover til den lille byen Sigmaringen. En liten og sjarmerende tysk by med både slott og bobilparkering. En liten perle som var perfekt for et stopover med bobil i Tyskland.















Fakta om reisen: 238 km og ca 4 timers kjøring. Vi startet ca kl 0930 og var framme ved blomsterparken og Mainau kl 1250. Der ble vi fram til ca kl 1700 og ankom Sigmaringen kl 1815.

Opplevelser på veien: Det er en fornøyelse å kjøre i sveitsisk alpelandskap, som vi etterhvert la bak oss. I Tyskland kjørte vi fine landeveier nordover til Sigmaringen.
Dagens høydepunkt: Reisen i de sveitsiske alpene bydde på flott utsikt fra bobilen. Blomsterøya Mainau var uten tvil dagens høydepunkt med sitt vakre slott omgitt av vakre hager. Sigmaringen var en koselig liten by med et imponerende slott midt i sentrum.
Les mer om turen fra Sveits til Tyskland og besøk på Mainau her!
Overnatting: Bobilparkering i Sigmaringen, rett ved Campingplatz Sigmaringen. Selv om vi kom sent var det noen plasser ledige denne søndagen i juli (14. juli). En veldig hyggelig pris på kun 10 euro.
Dagens bobiltips: Skal du besøke store attraksjoner, kan det hende de tilbyr bobilparkering også om natten. Ved Mainau var det mulig å stå om natten mot betaling. Vi valgte likevel å kjøre videre for å komme litt lenger nord før vi tok kvelden.
Dag 24: Fra Sigmaringen til vakre Alsfeld
Denne dagen skulle vi endelig besøke den historiske middelalderbyen Alsfeld. Byen har lenge hatt en stjerne på min Google Maps, og stått på ønskelisten over steder vi ønsket å besøke. Nå passet det endelig med reiseruten og neste stopp ble derfor Alsfeld. Med bobilparkering rett utenfor sentrum og en vakker gammelby er dette en by som er perfekt for en stopover på bobilferie i Tyskland. Vi sørget for å komme fram tidlig på ettermiddagen, så vi fikk god tid til å rusle gatelangs i den idyllyske gamlebyen.








Fakta om reisen: 391 km og ca 5 timers kjøring + pauser. Vi startet tidlig, ca kl 0830 og var framme i Alsfeld 1445. Turen gikk på landeveier og motorveier.

Opplevelser på veien: Dette var en ren transportetappe, kun med korte stopp på rasteplasser langs veien.
Dagens høydepunkt: Å besøke den vakre middelalderbyen Alsfeld.
Les mer om besøket i Alsfeld her!
Overnatting: Bobilparkering i Alsfeld, i gangavstand til gamlebyen. Bobilparkeringen var flott lagt opp med heller og grass, og prisen var kun 7 euro for en natt. Her ble det fullt i løpet av ettermiddagen.
Dagens bobiltips: Vil du unngå kører på motorveier i Tyskland, bør du legge de lange transportetappene på søndager, da er det ikke lov for tungtransport å kjøre på Autobahn, og det er mindre sjanse for kø. De mindre motorveiene er det også generelt mindre trafikk på, enn på f.eks. A1 og A7 som går forbi de store byene.
Dag 25: Fra Alsfeld til kanalbyen Friedrichstadt
Dette ble en av de lengste kjøreetappene på bobilferien, hvor vi forflyttet oss ca 50 mil i løpet av dagen. Dagens mål var den vakre lille kanalbyen Friedrichstadt, som ligger et lite stykke nordvest for Hamburg. Med en fin bobilparkering like utenfor sentrum, ble den en koselig rusletur i den vakre lille byen på kvelden.








Fakta om reisen: 495 km og ca 6,5 timers kjøring + pauser. Vi startet ca kl 0900 og var framme i Friedrichstadt ca kl 1700. Da opplevde vi saktegåene kø gjennom Hamburg og på landeveien nord for Hamburg mot Friedrichstadt.

Opplevelser på veien: Dette var en ren transportetappe, kun med korte stopp på rasteplasser langs veien.
Dagens høydepunkt: Å besøke den idylliske kanalbyen Friedrichstadt, også kalt «lille Amsterdam».
Les mer om besøket i Friedrichstadt her!
Overnatting: Bobilparkering i Friedrichstadt med gangavstand til den lille koselige byen. Flott og tilrettelagt bobilparkeringen med mulighet for å bestille plass på forhånd. Vi hadde ikke reservert plass, men det var fremdeles noen ledige plasser når vi rullet inn på ettermiddagen. Pris 20 euro pr. natt.
Dagens bobiltips: Å kjøre motorveier i Tyskland byr på høy fart for de som ønsker og kan kjøre fort. Hold deg derfor i høyre fil på Autobahn hvis du ikke kjører raskt. Ulempen med høyrefilen er at der kjører lastebilene som mest sannsynlig kjører saktere enn deg, så det kan bli mange forbikjøringer. Vær obs når du skifter fil, for biler kan kommer bakfra i høy hastighet. Holder du selv høy hastighet i venstrefilen eller midtfilen, så vær obs på at enkelte lastebiler plutselig bytter fil for forbikjøring, og de kjører IKKE fort, slik at farlige situasjoner raskt kan oppstå.
Dag 26 og 27: Fra Friedrichstadt til Hirtshals og Larvik
Så var ferien straks over. Neste stopp var Hirtshals, for å ta fergen hjem neste dag. Vi stoppet for litt shoppingr på Scandinavian Park utenfor Flensburg, og hadde et shopppingstopp på Bilka sør for Ålborg. Når vi endelig kom fram til Hirtshals, var det fullt på Hirtshals camping. Men på Tornby Strand Camping litt sør for Hirtshals var det mange plasser ledige.


Fakta om reisen: 407 km og ca 5 timers kjøring + pauser. Vi startet ca kl 0900 og var framme i Hirtshals ca kl 1700.
Opplevelser på veien: Dette var en ren transportetappe, men vi tok et par shoppingstopp på veien.
Dagens høydepunkt: At de lange kjøreetappene var over. Selv om vi trives godt på tur, så skulle vi gjerne unngått de lange transportetappene. Men med begrenset ferie, og ønske om å oppleve steder som ligger langt fra Norge, er de en nødvendighet!
Les mer om siste dagen på turen her!
Overnatting: Tornby Strand Camping like sør for Hirtshals. Campingplassen ligger nesten 1 km fra Vesterhavets strender, men campingplassen var flott. Vi spiste middag på en koselig kro rett utenfor campingplassen. Stranden nedenfor campingplassen var også flott. Pris 285 dkr, som tilsvarte ca 460 NOK pr natt.
Dagens bobiltips: Liker du shopping, er Bilka sør for Ålbog et supert kjøpesenter. Her er det både en stor mengde spesialbutikker, og selve Bilka er et stort varesenter med alt fra klær til elektronikk og matvarer, alt til meget gode priser. Her har jeg ofte gjort gode kjøp til bra priser.
Siste dagen med Color Line til Larvik
Neste dag, torsdag 18. juli hadde vi booket plass på Superspeed fra Hirtshals til Larvik kl 1230. Så var vi plutselig hjemme igjen etter 27 dager med store opplevelser.
Bobilferie i Europa byr på uendelig mange og spennende opplevelser.
Klikk her for å gå til oversikten over alle reisebrevene fra denne turen!
Takk for turen. Ble du inspirert så legg gjerne igjen en liten kommentar.
Bobilhilsen fra Anne Bente

Se oversikt over alle rundreiser med bobil i Europa er!
Vi har vært mange steder i Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland, Belgia, Italia og Kroatia med bobilen de siste årene.