Full fres på Autobahn med bybobil

Utsikt fra vår bybobil på motorveien
Utsikt fra vår bobil når vi kjører på Autobanen.

Vi har testet bybobilen vår på Autobahnen i Tyskland.

Vår bybobil – en Pøssel Roadcruiser – var fullastet med sykler bak og 2 forvetningsfulle turister lengst foran. Mest sannsynlig litt over 3500 kg, istedet for litt under 3500 kg. Vi kjørte i håpet om at vi var innenfor vektgrensen.

Målet var Nederland. Turen gikk først gjennom Danmark, deretter på tyske motorveier fra Flensburg, via Hamburg og Bremen. Vi har kjørt flere turer med personbil på Autobahn, men det er en litt annen følelse å kjøre bobil. Først og fremst har du mye bedre oversikt der du sitter høyt over alle andre biler. Det betyr også at det er litt mer å se på langs veien.

Men, det er dessverre ikke opplevelsene langs Autobahn som lokker. Det er som regel enten veier, industri, jorder eller skog som er utsikten når du kjører på motorveien.  Men, du kommer vesentlig raskere fram enn å ta landeveien.

Positivt med bybobil på Autobahn

  • Bilen kan gå fort – marsfart i 130 går fint. Rask forflytting fra A-B!
  • Slipper å ligge i trailerfeltet, men suser istedet forbi alle campingvogner og store bobiler som har fartsbegrensninger
  • Overraskende lavt drivstoff-forbruk. 1.1 liter pr. mil med høy fart.
  • Mulig å presse bilen inn på en vanlig parkeringsplass når vi stoppet underveis.
  • Du sitter høyt og ser over alle andre biler og rekkverk! Utsikt der hvor det er noe å se på!

Negativt med bybobil på Autobahn

  • Stort vindfang, så er det sidevind blir det slitsomt med høy fart lenge. Dette ble en justering i forhold til å kjøre personbil.
  • Selv med 150 hk er det lav akselerasjon på bybobilen, så ved 2 felts motorvei og tyske råkjørere i venstre felt ble det innimellom vanskelig å bytte veibane uten å risikere påkjørsel bakfra.

Vanskelig å beregne tiden for ankomst.

Med veiarbeid og ulykker som ender i køståing og problemer med å bytte kjørefelt i perioder, tok det enkelte ganger mye lenger tid enn det Google kalkulerte i Maps. På vei sørover brukte vi 2-3 timer mer enn kalkulert av Google, mens på veien hjem igjen gikk alt etter planen og kjøreestimatene Google hadde gitt oss.

Det kan altså være lurt å kalkulere med litt mer tid det Google anslår du vil bruke. Google tror du er en personbil!

Utstyret i orden i vår bybobil
Utstyret er i orden – både Google maps og det innebygde navigasjonssystemet viser veien.

Sjåføren var fornøyd med bilen på motorveien.

Med utstyret i orden og god oversikt både på veien og kartet, var sjåføren fornøyd med første tur på Autobahn med vår Pøssel Roadcruiser.

Passasjeren (les meg), synes motorveien er drepende kjedelig og foretrekker litt mindre veier for å ha noe å se på underveis. Men jeg må innse at noen kjøreetapper ganske enkelt er kjøreetapper. Småveiene får vi spare til vi har god tid og faktisk har planer om å utforske nye områder.

Ellers er det full fart til en Stellplatz – så vi kan slappe av og overnatte før nye opplevelser venter neste dag.

Stopp for natten med bybobilen
På kvelden får bybobilen hvile. Her fra Rendesheim hvor vi fikk norske naboer og flott utsikt mot Kielkanalen.

Har du tips til kjøring på motorveien i Tyskland med bybobil, er det veldig hyggelig om du legger igjen en kommentar.

Ha en strålende dag!

Anne Bente

Reiseblogger på bobiltur til Holland
Reiseblogger på bobiltur til Holland

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *