2024 - Europaferie til Frankrike med bobil,  Frankrike,  Reisebrev fra Europaturer,  Reisebrev i bilder,  Reisetips

Dag 4: Med bobil til Verdun i Frankrike

Etter ett flott besøk i Rhindalen, ver vi klare for å kjøre videre med bobil til Verdun i Frankrike. Den historiske byen Verdun er kjent for sin betydningsfulle rolle i første verdenskrig, og vi ville benytte sjansen til en stopover med opplevelser i Verdun, et sted fylt med historie og kultur. Vår destinasjon for natten var Les Breuls Camping Verdun, en ideell stopover for bobilreisende som ønsker å utforske denne fascinerende byen.

Dette er den fjerden dagen av vår bobilferie i Europa i 2024. Les alle reisebrevene her!

En av gatene i gamlebyen i Verdun.

Reiserute dag 4: Fra Rhinen til Verdun via Luxemburg

Ca 230 kilometer, og nesten 4 timers kjøring på en blanding av landeveier og motorveier. Vi hadde valgt ut Verdun som vårt mål for dagen, både fordi det lå i passe avstand for en kjøreetappe, men også fordi det er en historisk by som vi ville utforske når vi kom fram. Vi leter alltid etter steder vi kan stoppe som kan by på opplevelser utenfor campingplassen, med mindre vi kun har et mål om å komme raskest mulig fram og ta det helt med ro der vi kommer.

Reiseruten denne fjerde dagen av ferien som gikk med bobil til Verdun.

Fra Rhinen gikk turen med bobil til Verdun

Vi startet tidlig om morgenen fra Königswinter, og det første strekket av turen tok oss gjennom den vakre tyske landsbygda. Vi valgte en rute som kombinerte både landeveier og motorveier, noe som ga oss muligheten til å nyte den naturskjønne utsikten samtidig som vi kunne holde god fart.

Å kjøre gjennom Luxembourg var fort gjort, da veiene var av ypperste klasse og de tok oss raskt gjennom det lille landet. En dag må vi stoppe der også, men det ble ikke denne ferien.

Dagens etappe startet med en kjøretur langs Rhinen før vi fortsatte sør-vestover.

Bilder fra utsikten fra bobilen på vår ferd gjennom Tyskland, Luxemburg og Frankrike:

Inn i Frankrike: Veibompenger og motorveier

Etter å ha passert grensen til Frankrike, ble valgte vi raskeste rute til Verdun. Det betyr som regel bompenger. Når vi var i Frankrike med bobil for to år siden var prisen ca 1 euro per mil. Vi fikk derfor et solid Bompengesjokk, når vi hadde kjørt ca 15 mil og skulle betale for gildet.Prisene var ca. 2 euro per mil, og for en distanse på under 15 mil (omtrent 150 kilometer) endte vi opp med å betale godt over 300 norske kroner i bompenger. Dette var betydelig høyere enn vi hadde forventet.

Til tross for de høye bompengene, var motorveiene i utmerket stand. De var brede, godt vedlikeholdt, og det var lite trafikk, så det var en flotte og effektive veier å kjøre på, men til en høy pris.

Lærdomen er: planlegg nøye når det er så viktig å komme fort fram at vi er villige til å beale 2 euro pr. mil for tidsbesparelesen!

Motorvei mot betaling i Frankrike: Flotte veier, lite trafikk – men til høy pris!

Med bobil til Verdun

Vi ankom Verdun på ettermiddagen, klare til å utforske denne historiske byen. Etter en lang dag på veien var det godt å finne ro på Les Breuls Camping Verdun, hvor vi kunne slappe av og forberede oss på å utforske Verduns mange severdigheter. Syklene ble klargjort og vi tok turen inn til Sitadellet og byen.

Sykkeltur gjennom Citadellet i Verdun

Sykkelturen tok oss først gjennom det historiske Citadellet i Verdun. Dette er et underjordiske festningsverk, som ble brukt under første verdenskrig. Vi tok ikke turen inn i det underjordiske, men lot oss heller imponere av de massive murene med lange korridorer som omkranset Citadellet.

Mens vi syklet gjennom området, kunne vi føle historiens nærvær, og det var fascinerende å se hvordan naturen og arkitekturen smeltet sammen. Selv om vi bare syklet på overflaten, ga det oss en følelse av det enorme omfanget av dette forsvarsverket.

Bilder fra Citadellet i Verdun og området rundt:

Gamlebyen i Verdun

Fra Citadellet fortsatte vi vår sykkeltur inn mot sentrum og gamlebyen av Verdun. Byen er kjent for sine monumenter og minnesmerker, og vi passerte flere majestetiske monumenter som hedrer soldatene fra første verdenskrig.

Vi syklet langs Meuse-elven, og elvebredden ved gamlebyen var et idylliske og trivlig områdene i Verdun, perfekt for en rolig ettermiddagstur og restaurantbesøk. Gamlebyen hadde enkelte områder som var idylliske, men vi likte oss best langs elvebredden.

Langs elvebredden var det mange uterestauranter.

Bilder fra vår rundtur inne i sentrum av Verdun:

Verdun viset seg fram med to sider: Flott og forlatt

Mens vi syklet rundt, la vi merke til en slående kontrast i Verdun. På den ene siden var det store monumenter, vakre parker og historiske bygninger som strålte av stolthet og historie. På den andre siden så vi mange bygninger som var preget av forfall og forlatthet.

Campingplassen i Verdun med mange plasser for bobiler

For vår stopover i Verdun valgte vi å bo på Les Breuls Camping Verdun. Campingplassen har alle nødvendige fasiliteter for en komfortabel natt, samtidig som den var strategisk plassert nær Verduns historiske attraksjoner.

Les mer om campingplassen i Verdun her!

Campingplasse i Verdun.

Verdun er absolutt verdt et besøk for de som reiser med bobil gjennom Europa, og Les Breuls Camping Verdun gir en perfekt base for å utforske denne bemerkelsesverdige byen.

Vi reiser til Paris i morgen!

Bobilhilsen fra Anne Bente

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 Shares
Share
Pin
Tweet