Bobilferie i Europa: 19 dagers rundreise i 6 land

Det er utrolig hvor mye vi opplevde på en bobilferie i Europa. Turen vår gikk gjennom 6 forskjellige land, med mange flotte opplevelser. For oss er det viktig å få gode opplevelser hver dag, og la derfor ikke opp til for lange kjøreetapper. Vi ønsket å få tid til å utforske dagens mål på ettermiddagen, og ikke bare se veien og campingplasser. I tillegg la vi opp dagsetappene slik at det var mye fint å se på fra panoramavinduene i bobilen.

Vi kjørte mellom de italienske Dolomittene. Imponerende skue fra bobilen mens vi kjørte!

Vi som er så heldige å sitte høyt oppe ser jo så mye mer enn de som kjører vanlig bil – en super bonus ved å reise med bobil på ferie!

Bli med da, og se om du kan få litt inspirasjon til din neste roadtrip med bobilen. NB! Detaljert reiserute lenger nede i artikkelen.

Bobilferie i Europa med besøk i 6 land.

Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia, Sveits, Sverige

Bobilferien gikk innom 6 land: Tyskland, Østerrike, Italia, Sveits, Danmark og Sverige.

Turen startet i Larvik med Color Line til Hirtshals, for så å sette fart sørover gjennom Danmark og Tyskland, med besøk i vakre gamle byer underveis. I alpene ble det toppturer med panoramautsikt, høye fjelloverganger og besøk i ikoniske alpelandsbyer i Østerrike. Så gikk turen videre til legendariske Venezia og vakre Gardasjøen i Italia, før vi tok turen norover gjennom Sveits og nye vakre fjelloverganger. Slottsbesøk i Tyskland og vakre Moseldalen, besøk i en liten Hansaby nord i Tyskland og shopping i Flensburg. I Danmark ble det storbybesøk i Århus og sjarmerende småbyidyll i Ebeltoft. I Sverige fikk vi oppleve sjøsiden av sjærgården i Bohuslän.

Høydepunktene på vår 19 dagers bobilferie i Eurpa:

Det var mange høydepunkter på denne bobilferien. Natur og kulturlandskap, historiske monumenter og byvandring!
  • Shopping på Citty-Park i Flensburg
  • Eventyrbyen Goslar
  • Historisk virvar i Bamberg
  • Vakre Königssee i de tyske alper
  • Spektakulær utsikt fra Ørneredet
  • Ikoniske Hallstatt
  • Høyt oppe på Grossglockner passet
  • Gamlebyen i Lienz
  • Alpeveier og utsikt til Dolomittene
  • Legendariske Venezia
  • Sommeridyll i Sirmione ved Gardasjøen
  • Fjellandsbyen Silvaplana i Sveits
  • Imponerende Juniper passet i Sveits
  • Kongelig slott Hoenzollern
  • Vinranker og borger i Moseldalen
  • Idylliske Cochem
  • Hansabyen Stade
  • Shopping på Scandinavian Park i Flensburg
  • Storbysjarm i Århus
  • Eventyrlige Ebeltoft
  • Båttur i Bohuslän
  • Shopping på Nordbysenteret ved Svinesund

Friheten med bobilferie uten faste planer

Denne bobilferien ble litt til underveis og nettopp den friheten var det vi ønsket oss når vi kjøpte bobil. Men selv om vi ikke hadde planlagt en nøyaktig rute, hadde vi en ønskeliste for hva vi ville få ut av ferien:

  1. Ikke alt for lange kjøreetapper (maks 4-5 timers kjøring om dagen)
  2. Nye opplevelser hver dag (en attraksjon, ny by, naturopplevelser e.l)
  3. Alpene skulle utforskes (et par fjelloverganger, opp på en topp og landsbyer ved speilblanke sjøer)
  4. Venezia og Gardasjøen i Italia (bare for å oppleve stedene)
  5. Fint ferievær (hverken for varmt eller for kaldt. Yr ble en følgesvenn)
  6. Vi hadde maks 21 dager før vi måtte tilbake til Norge og Larvik

Vi hadde ikke forhåndsbooket noe før vi reiste, utenom båtreisen Larvik – Hirtshals som ble booket et par dager før avreise.

Denne primaplassen med utsikt mot Venezia var den eneste vi bestilte på forhånd, men kun et par dager i forkant.

Vi fikk en fantastisk flott bobilferie i Europa, og kunne krysse av for at nesten alle ønskene ble innfridd, og vi fikk flere gode opplevelser som ikke var planlagt. Det eneste som kunne vært bedre var været i Mellom-Europa, men det er jo helt utenfor vår kontroll så vi gjorde det beste vi kunne med det været vi fikk!

Her er den endelige reiseruten for vår 19 dagers bobilferie i Europa – med høydepunktene.
Bli med da vel!

Bobilferie dag 1: Larvik – Flensburg

Vi startet mandag 1. juli og tok båten fra Larvik til Hirtshals. Så var det full fart gjennom Danmark til Flensburg og shopping på Citti Park.

Fakta dag 1: 3,75 timer med båt og ca 3,5 timers kjøretur + pauser (365 km)

Reiserute på første dagen av bobilferien gikk fra Larvik til Flensburg.

Citti-Park ved Flensburg

Citti-Park er et av de store shoppingsenterene ved grensen mellom Tyskland og Danmark. Her kan du bunkre drikkevarer, både brus, øl, vin og sprit er billig her. Men det er også et kjempestort kjøpestenter med dagligvarer og en mengde butikker med klær, sko og annet, samt spisesteder, så her er det enkelt å slå ihjel noen timer.

Citti-Park i Flensburg er mer enn et kjøpesenter – det er også bobilparkering like utenfor senteret.

Overnatting: Vi ble på bobilparkeringen utenfor Citti-Park. Det er gratis for bobiler og det er plass til mange bobiler der. Det er mulighet for å tømme gråvann og toalett der. Les mer om vår opplevelse av Bobilparkeringen på Citti-Park her!

Bobilferie dag 2: Flensburg – Goslar

Dag 2 av vår bobilferie i Europa startet med å sette full fart mot Hamburg og Hannover. Vi bestemte oss for å satse på å nå Goslar tidlig på ettermiddagen. Men med en del kø mellom Hamburg og Hannover tok turen lenger enn vi hadde beregnet. Vi kom omsider fram når klokken nærmet seg 1630, og vi fikk tid nok til å utforske vakre Goslar.

Fakta dag 2: ca 5,5 timers kjøretur + pauser (397 km)

Fra Flensbug til Goslar i Tyskland – en kjøreetappe som gir deg tid til å utforske eventyrbyen.

Eventyrbyen Goslar

Goslar er som en levende eventyrby. Det er mer enn 1600 bindingsverkshus i den lille byen og den gamle bydelen er et hyggelig sted å rusle gatelangs. Her er det mange koselige restauranter, skjeve hus, vakre fasader, smale gågater og noe nytt og spennende rundt hvert gatehjørne. Et supert sted å tilbringe ettermiddagen, i alle fall for deg som liker gamle sjarmerende byer! Det er ikke uten grunn at byen har havnet på UNESCOS verdensarvliste. Les mer om vår opplevelse av eventyrbyen Goslar her!

Se på denne eventyrbyen! Goslar med alle sine bindingsverkshus er verdt et stopp når du er på bobilferie i Europa.

Overnatting: Vi overnattet på bobilparkeringen like nordvest for Goslar – Parkplatz Füllekuhle Goslar. Det var merkede plasser for bobiler og gratis. Dessverre ikke vann eller tømming, men kun en liten spasertur fra den gamle bydelen. Her kan du lese mer om vår erfaring med bobilparkeringen.

Bobilferie dag 3: Goslar – Harz -Bamberg

Denne dagen bestemte vi oss for å kjøre til den romatiske og historiske byen Bamberg lenger syd i Tyskland. Men vi var allerede lei av A7, motorveier og køståing, så vi valgte derfor ikke den raskeste ruten. Vi tok turen gjennom nasjonalparken Harz, som går gjennom skog og høydedrag med små vintersportsteder – og forbi den sagnomsuste (hekser og djevler) fjelltoppen Blocksberg som er høyest i Harz-området. Her var det mye dårlige veier med gammel slitt asfalt, så det gikk sakte en del steder. Etter å ha passert Nordhausen kunne vi glede oss over flott utsikt fra bilen, mot lanstrakte og bølgende jorder, med små landsbyer hist og pist. Så gikk landeveien over til motorvei, men uten den masete trafikken på A7. Vi koste oss på tur gjennom Tyskland!

Hvis du vil se litt mer enn bare bakenden på andre biler og kjøre i kø når du er på bobilferie i Europa, lønner det seg å kjøre landeveier og de litt mindre trafikkerte motorveiene.

Tidlig på ettermidagen kom vi fram til campingplassen like syd for Bamberg og kunne nyte ettermiddagssolen ved kanalen. Resten av dagen var det avslapning, lesing og kos. Viktig å gjøre ingenting også!

Fakta dag 3: ca 5 timers kjøretur + pauser (300 km)

Reiseruten mellom Goslar og Bamberg gitt utenom de store og overfylte motorveiene.

OvernattingCamping Insel Bamberg, hvor det var god plass når vi rullet inn rundt kl 1400, men i løpet av ettermiddagen ble det fullt på plassen. Her ble vi i 2 netter. Her kan du lese om vårt opphold på campingplassen i Bamberg.

Campinplassen lå fint til ved en stille kanal like sør for Bamberg. Vi fant en fin plass til vår Pøssl Roadcruiser med tyske og nederlandske bobilnaboer.

Bobilferie dag 4: Bamberg

En hviledag fra kjøring, men ingen hviledag fra opplevelser. Vi syklet inn til Bamberg, en fin liten sykkeltur på ca 5-6 km. Der parkerte vi syklene og ruslet gate opp og gate ned. Opp på høyden for å få utsikt over hele byen og ned til elven hvor de gamle husene lå tett i tett.

Bamberg er en fin by for å bare nyte øyeblikkene, stoppe for litt kald drikke og spise lunsj på en uterestaurant. Den historiske delen av Bamberg er full av gamle hus, trange gater og fotomotivene er over alt du kikker. Bamberg står også på UNESCOS verdensarvliste.

Les mer om vår dag i Bamberg her, med mange bilder!

Gamlebyen i Bamberg er perfekt for en dag med kamera i hånden!

Fakta dag 4: Ingen kjøring denne dagen!

Bobilferie dag 5: Bamberg – Königssee

Etter et par dager unna de store motorveiene, tok vi sjansen på å ta Googles anbefalte rute til Königsse som var dagens mål. Det viste seg at vi kunne legge på nesten et par timers kjøretid grunnet kø, men med tålmodighet kom vi til slutt fram til den vakre sjøen ved grensen til Østerrike. Stedet ble valgt både fordi det var kort vei til Ørneredet (som vi skulle til dagen etter) og fordi det så ut til å være et fint sted.

Endelig nådde vi alpene, selv om vi måtte gjennom en del køer før vi kom fram. «Stau» på de store autobanene i Tyskland er bare noe du må regne med!

Fakta dag 5: ca 6 timers kjøretur (lang tid pga køkjøring) + pauser (373 km)

Fra Bamberg til Königssee kjørte vi for det meste på de store motorveiene og fikk med oss noen lange køer og saktegående trafikk!

Postkortvakre Königssee

Königssee er verdt et besøk i seg selv – den grønne innsjøen ligger omringet av høye fjell og den lille byen Shönaug am Königssee er et koselig lite sted for en rusletur – eller et supert utgangspunkt for deg som vil gå lange turer i vakker natur. Vi ruslet fra Campingplassen til sjøen og gikk en liten skogssti inn til et utsiktspunkt for å se hele sjøen. Et vakkert og rolig sted, men likevel med flere restauranter, butikker og ikke minst muligheten til å ta turen ut på sjøen for de som hadde tid til det. Vi kom så sent at vi måtte nøye oss med å se de siste båtene ankomme bryggene.

Den dyp grønne sjøen Königssee ligger mellom høye fjell. Vi ruslet en tur til båthavnen og på en skogssti for å få utsikt over hele sjøen.

OvernattingCampingplatz Grafenlehen, beliggendene ved en brusende elv og utsikt til høye alpetopper. Kun 10 minutter å gå til Königssee, og 10-15 minutters kjøring til parkeringsplassen ved Ørneredet.

Det var flott utsikt fra campingplassen i Shönaug am Königssee.

Bobilferie dag 6: Königssee – Ørneredet – Hallstatt

Planen denne dagen var å være tidlig ute så vi slapp for store folkemengder når vi skulle opp til Ørneredet, for deretter å ta turen videre til Østerrike og den ikoniske byen Hallstatt som kanskje er en av de mest fotograferte landsbyene i Østerrike.

Fakta dag 6: ca 2 timers kjøretur + pauser (76 km)

En fin og kort kjøreetappe nesten helt fri for motorveier, men med utsikt til flott alpelandskap.

Fantastisk utsikt fra Ørneredet

Vår strategi om å komme tidlig for å unngå kø på Ørneredet funket. Etter å ha parkert bobilen, betalt parkerigsavgift og kjøpt billett, gikk bussen opp til toppen. Jepp – det gikk buss som snirklet seg opp fjellsiden helt opp til det beryktede Ørneredet til Hitler.

Ørneredet gir deg en fantastisk utsikt over alpene. En tur som er fantastisk i godt vær!

Enten du er interessert i historie eller ikke, så er det et besøk som vil ta pusten fra deg! Utsikten er fenomenal! 360 graders utsikt til alpetopper og grønnkledde fjellsider. Det er ikke lov å kjøre bil opp til Ørneredet, men du slipper heldigvis å gå til toppen – det går buss nesten helt opp! Bussen stoppet ca 100 høydemeter fra selve Ørneredet. Det går heis opp til toppen, hvor du kan gå gjennom en tunell og ta en gullbelagt heis slik som det ble gjort under 2. verdeskrig.

Tips: Sett av ca 2,5 – 3 timer til utflukten. Bussen bruker litt tid tur/retur og du vil jo ha tid til å nyte utsikten? Vi brukte omtrent 1,5 timer oppe på toppen og da hadde vi god tid til å spise frokost på terassen med utsikt til uendeligheten, og gå en runde på klippen for å utforske utsikten fra mange ulike vinkler. Så valgte vi å gå ned til bussen istedet for å ta heisen, og det var en fin tur med enda mer utsikt.

Ikoniske Hallstatt

Etter noen fantastiske timer på Ørneredet satte vi kursen mot Østerrike og den vakre alpelandsbyen Hallstat. Det var en fin tur med mye flott utsikt fra bobilen, og siden turen ikke tok mer enn ca 1,5 timer kom vi fram tidlig på ettermiddagen og fikk oss en fin rusletur i byen i varmt sommervær. Det var en populær liten alpelandsby, for her var det folksomt. Men uansett hvor du går er det noe å se på, så du kan bruke flere timer på å gå korte avstander her.

Vakre Hallstadt i solskinn er en flott opplevelse. Pass på at du har tid nok til å gå en tur rundt i byen for å virkelig nyte den ikoniske alpelandsbyen.

OvernattingCampingplatz Klausner-Höll i Hallstatt. Beliggende i utkanten av byen, kun et par minutter å gå til vannet og sentrum. NB! Eieren er kjent for å være en grinebiter, men jeg tror han heller har en merkelig form for humor! Bare smil og overse uhøfligheter – stedet er bra og beliggenheten flott!

Vi venter på at innsjekkingen til campingplassen skulle åpne. Det var stengt mellom 12 og 14 og vi måtte vente i 30 minutter før vi fikk sjekket inn…. men i disse omgivelsene er det helt greit å vente litt, eller hva?

Bobilferie dag 7: Hallstatt – Grossglockner passet – Lienz

Denne dagen skulle vi ha utforsket mer av Hallstatt før vi kjørte videre, men med lave skyer og regn fristet det lite å ta banen opp fjellsiden for å gå en tur på fjellet, eller bevege seg utendørs. Vi pakket derfor sammen og satte kursen mot Fjellovergangen Grossglockner, i håp om å finne solen der… for så å sette kursen mot Italia (selv om vi aldri nådde Italia denne dagen).

Det er mye fint å se på langs veien når du kjører i alpene.

Fakta dag 7: ca 5 timers kjøretur + pauser (154 km)

Denne dagen var ikke kjøreetappen lang i antall kilometer, men med mye stigning over Grossglockner tok det likevel mye tid. Men vel verdt å bruke tiden sin på!

Grossglockner

Vi kjørte et stykke mellom høye fjell som var dekket av tunge skyer, og regnet trommet på bobilen. Så begynte oppstigningen til Grossglockner og det ble mindre regn, og mindre sikt. Tåken var så tett at vi så bare noen få meter foran bilen. Vi stoppet bilen på en liten lomme og håpet på bedre sikt. Et lite øyeblikk forsvant noe av tåken og vi kunne se at vi stod på kanten av en bratt skråning.

Sikten ble bedre og vi kjørte sakte, men sikkert videre oppover, den ene hårnålssvingen etter den andre og når vi kom på toppen var det blå himmel og sol. Før tåken kom feiende inn og dekket alle fjellene noen minutter og solen tittet fram igjen. Utsikten var fantastisk og det var fascinerende å se hvor fort været skiftet her høyt oppe – 2 504 meter over havet.

Grossglocker passet bød på mye vær. Skyer, tåke, regn og strålende sol – og fantastisk utsikt når tåken forsvant.

Til slutt fikk vi revet oss løs fra utsikten og startet nedstigningen. Den var både lang og til dels bratt og det gikk hardt ut over bremsene. NB! Husk å ta pauser for å unngå varme bremser – det er langt ned!

Lienz i Østerrike

Når vi endelig var kommet ned i en dal og vi kunne kjøre i normal fart var det blitt ettermiddag. Vi bestemte oss derfor for å bli i Østerrike og kjørte inn på den første campingplassen vi fant i Lienz. Noe som var et godt valg da vi fikk en plass med flott utsikt til vakre fjelltopper!

Lienz var en hyggelig liten by hvor vi fikk en live konsert med et ompa-orkester i leader-hosen.

Vi fikk oss til og med en liten rusletur inn til Lienz sammen med noen hyggelige svenske bobilnaboer på campingen. I Lienz spiste vi middag på torget til live musikk fra et «ompa» – orkester. Ingen tvil om at vi var i Østerrike.

OvernattingComfort Camping Falken i Lienz, ca 15 minutters gange fra torget i gamlebyen i Lienz.

Utsikten fra Campingplassen var helt innafor!

Bobilferie dag 8: Lienz – Venezia

Denne dagen skulle vi sette nesen mot Venezia, men først måtte vi gjøre oss ferdige med alpene, så vi kjørte inn i Italia med utsikt til de taggete toppene til Dolomittene, grønnkledde åser og fjellandsbyer som klamret seg til fjellsidene. Før vi kjørte ut av fjelllandskapet og kom til den store Po-sletten og middelhavsklima med vinranker og oliventrær og fant campingplassen som vi hadde forhåndsbooket plass på.

Turen fra Lienz til Venezia gikk gjennom vakkert alpelandskap med utsikt til de taggete toppene i Dolomittene, før vi kom ti slettelandet og Venezia.

Fakta dag 8: ca 4 timers kjøretur + pauser (209 km)

Kjøreetappen fra Lienz til Venezia gikk på en kombinasjon av smale alpeveier og raske motorveier.

Thunderstorm i Venezia

Vi hadde funnet en campingplass utenfor Venezia med utsikt til byen og båt direkte fra plassen. For å sikre oss en av plassene helt ytterst på kanten med best utsikt, hadde vi bestilt plass for 3 netter. Bestillingen ble gjort et par dager i forkant. Vi ankom campingplassen tidlig på ettermiddagen og kunne slappe av i solen og nyte utsikten.

På kvelden fikk vi oppleve en skikkelig «Thunderstorm» – som startet med lyn langt borte og endte med at alt ble svart og vinden blåste så bobilen nesten flyttet på seg. Det gikk fint med oss, men naboen hadde glemt å sveive inn markisen, så den ble helt ødelagt til tross for iherdige forsøk på å redde den. Både naboene og Trond (mannen min som våget seg ut i stormen for å hjelpe til) var ute i uværet for å forhindre at bobilen skulle bli slått i stykker av en villfaren markise. Inne på campingplassen og i Venezia ble trær revet opp og lagt i bakken. Dramatisk, fascinerende og heldigvis uten alvorlige skader på folk det vi vet.

En ettermiddag på campingplassen med utsikt til Venezia. Men kongeplass i første rad. Vi la til å sove med en thunderstorm nesten flyttet på bobilen vår, og våknet til en vakker soloppgang og nesten vindstille.

Overnatting: Vi overnattet på Fusina Camping like utenfor Venezia, med panoramautsikt mot byen og med båter som fartet fram og tilbake i «kanalen» like foran oss. Best av alt – det gikk båt direkte over til Venezia og dagen etter skulle vi utforske den legendariske byen.

Bobilferie dag 9: Venezia

Vi startet dagen tidlig. Stormen kvelden før var borte og vi kunne glede oss over en varm og fin start på dagen. Vi dro inn til Venezia med den første båten som gikk kl 0800. Ca. 20 minutter etter kunne vi rusle rundt i Venezias gater, langs kanaler og kikke på palasser, kirker, broer og bare nyte dagen.

Venezia! Det er et sted som bør stå på alles bucket-liste, for maken finnes det ingen andre steder! Det er magisk!

Vi fikk gatene nesten for oss selv fram til klokken var passert 10. Da satt vi og spiste frokost på ved Markusplassen og var de eneste gjestene på restauranten (kanskje fordi det er svindyrt der, men pytt-pytt – utsikten er ubetalelig). Etter frokost bestemte vi oss for å ta en tur med gondol. Så de neste 45 minuttene ble vi fraktet rundt i kanalene og havnet ganske sikkert på film og bilder hos mange av turistene som knipset gondolene. Det var bare å smile og kose seg, og fokusere på de flotte gamle husene og ikke knipsingen til turistene.

Etter gondolturen ruslet vi rundt i smågater og langs kanaler i området rundt Markusplassen. Rundt hver sving var det nye fotomotiv som ventet. Gamle slitte fasader, vakre gamle bygg, små restauranter, gondoler, vasken som hang til tørk, blomster – inntrykkene var mange. Hele dagen gikk vi og snurret på hodet i alle retninger. Vi tilbakela ca 10 km med smårusling før vi til slutt avsluttet med en pizza ved den store kanalen og tok båten tilbake til campingplassen.

Venezia er ubeskrivelig. Har du ikke vært der er det et sted som bør stå høyt på listen din. Jeg var der på 80-tallet og var begistret den gangen, og like flott var det denne gangen.

Fakta dag 9: Ingen kjøring denne dagen!

Etter å ha kommet tilbake til campingplassen var vi både mette på inntrykk og slitne etter å ha gått i 7-8 timer. Vi bestemte oss derfor for at en dag i Venezia var nok for denne gangen og at vi skulle reise videre til Gardasjøen dagen etter.

Bobilferie dag 10: Venezia – Sirmilone

Som vanlig var vi tidlig oppe og klare til avgang rett etter frokost. Vi bestemte oss for å ta korteste veien til Gardasjøen og reise til Sirmilone lengst sør i Gardasjøen. Vi gledet oss til å slappe av et par dager ved den berømte sjøen.

Fakta dag 10: ca 1 time og 45 min. kjøretur (147 km)

Det var en kort og kjapp kjøretur mellom Venezia og Gardasjøen!

Vi var tidlig framme på campingplassen i Sirmione, og allerede kl 1130 var vi klare for innsjekk. Det var mange plasser ledig og vi fikk plass i skyggen av et par oliventrær, med utsikt mot campingplassen og Gardasjøen – og nesten helt for oss selv (med unntak av et par millioner knott og mygg). Der skulle vi bli i to netter. For første gang på ferien så vi mange norske bobiler.

Det var fint både på campingplassen i Sirmione og i området like ved.

Resten av dagen slappet vi av, gikk noen små turer i området og var gode på å gjøre ingenting, før vi dro fram grillen på kvelden og laget et mindre vellykket måltid med noen rare italienske hamburgere.

Overnatting på Camping Sirmione. Super beliggenhet og et trivelig sted.

Bobilferie dag 11: Sirmione

Vi våknet til en varm og deilig dag ved Garasjøen og tok en sykkeltur inn til gamle Sirmione. Det var ca 3 km å sykle inn til den gamle borgen som vokter halvøyen som stikker ut i Gardasjøen. Der fikk vi beskjed om å sette syklene fra oss – og ta bena fatt inn i gamlebyen.

Det ble en hyggelig rusletur langs med vannet, gjennom skog og fram til tuppen av halvøya hvor Jamaica Beach lå. Utsikten på vei til stranden var flott, men selve stranden var både liten og litt for folksom for vår smak. Så vi ruslet tilbake til gamlebyen og folkemylderet som var der, før vi syklet tilbake til campingplassen og tok en sen lunsj langs promenaden der – og brukte resten av dagen til å gjøre ingenting…

Gamlebyen, borgen og badesteder ytterst på halvøya helt sør i Gardasjøen – Sirmione.

Fakta dag 11: Ingen kjøring denne dagen!

Bobilferie dag 12: Sirmione – Silvapana

Vi har ikke ro i kroppen til å bli lenge på ett sted, så etter et par dager i Sirmione gikk ferden videre. Planen var å kjøre mot St.Moritz via Comosjøen, og kanskje ta en stopp på veien ved Comosjøen et sted. Det gikk ikke helt etter planen. Etter å ha humpet i vei på dårlige veier (etter at motorveien var forlatt) og vi endelig kom til Comosjøen, gikk veien vi valgte stort sett gjennom tuneller. Så Comosjøen forsvant raskt bak oss og vi var igjen på ferd inn i fjellandskap og opp i Alpene til Sveits.

Så var vi på vei inn i alpelandskap igjen, og møtte på både regn og tåke på vår vei opp i fjellene.

Fakta dag 12: litt under 5 timers kjøretur + pauser (223 km)

Vi valgte å starte turen nordover via Sveits og ta en natt i Silvaplana ved St.Moritz.

Sykkeltur i Silvaplana – 1800 meter over havet

På vei opp i Alpene ble været kaldere og gråere, og til slutt kom regnet og tåken. Veien opp til St. Moritz så vi derfor lite til. Når vi nærmet oss målet bestemte vi oss for å stoppe i den lille byen Silvaplana noen få kilometer før St.Moritz, hvor det lå en campingplass ved en vakker innsjø med utsikt til fjellene. Der fikk vi en fin plass til bybobilen vår, og til vår glede dukket solen opp også.

Vi fant derfor fram syklene og tråkket i vei opp mot Corvatch-gondolen. Planen var å bli med den opp til toppen – hele 3 303 meter over havet. Men med en stiv pris på 60 Euro pr. person, og skyer som truet med å dekke for utsikten ble den turen utsatt på ubestemt tid. Vi fikk oss heller en fin liten sykkeltur høyt oppe i alpelandskapet. Sommervarmen uteble – men vi var på 1800 meters høyde så det var kanskje mye å forlange høy temperatur der? For deg som liker å gå lange turer i fjellet, sykle eller padle kan du kose deg mange dager her oppe.

Silvaplana var et vakkert sted – perfekt for sykkel og vandreturer.

Overnatting: Campingplatz Silvaplana, som lå vakkert til ved en liten innsjø – og med de beste sanitæranlegg jeg har sett.

Bobilferie dag 13: Silvaplana – Hohenzollern Slott – Tübingen

Brr. Det var kaldt oppe på fjellet. Vi våknet til 7 grader og overskyet vær i Silvaplana. Så etter frokost satte vi kurset nordover mot Tyskland igjen og satset på å få oss et slottsbesøk i løpet av dagen – nærmere bestemt Hohenzollern Slott ved Bizingen.

Fakta dag 13: ca 6 timers kjøretur + pauser (334 km)

Fra Silvaplana gikk turen over Juniper-passet, forbi Liechtenstein og Bodenses.

Juniper-Passet

Wow – dette var en fjellovergang verdt å kjøre! Fra vi forlot Silvaplana til vi passerte Liechtenstein et par timer senere var det vakker natur uansett hvor vi kjørte. Været var også på vår side så vi kunne nyte utsikten hele veien over fjellet. Når veiene også var av meget god standard, var det fint å være på bobilferie!

Dette tror jeg må ha vært den flotteste kjøreetappen på ferien, og med flotte veier og et skylag som ikke skygget for utsikten – da var kjøreturen perfekt.

Bodensjøen….

Vi kjørte forbi Bodensjøen, gjennom små byer med bindigsverkshus og utsikt mot sjøen, før vi kjørte inn i Tyskland og tok landeveier opp mot det historiske slottet.

Hoenzollern Slott som ligger på en topp over 800 meter over havet er verdt et besøk!

Hohenzollern Slott

Slottet imponerte fra første stund når vi så det fra bobilen, ruvende på toppen av en høyde. Selv om vi kom på ettermiddagen var det parkeringsplass til bobilen. Vi valgte den late veien opp til slottet og tok bussen opp på slottshøyden. Inngangen til slottet gikk i ring, gjennom mange porter før vi til slutt kom til slottsplassen og fikk se utsikten fra toppen. Et 360 graders panorama hvor vi kunne se uendelig langt.

Slottet ble bygget av som et minnesmerke for familien Hoenzollern, av Kong Frederick William IV ( kongen av Preussen) fra 1846 – 1867. Det ble bygget på ruinene av et nedbrent slott på høyden som ligger 855 meter over havet. Slottet er fremdeles i privat eie av familien Hoenzollern.

Etter å ha vært runden på slottet og blitt med på en guidet tur inne på slottet, ruslet vi ned til bobilen vår og satte GPS’en på en campingplass i Tübingen. Håpet var at det var plass til oss og vår lille bybobil selv om klokken nærmet seg sju om kvelden. Vi fikk den nest siste plassen! Jippi!

Overnatting: Camping Tübingen Neckarcamping, en stille liten campingplass like utenfor byen Tübingen. Hadde vi kommet tidligere ville vi tatt turen inn til gamlebyen, men vi hadde hatt nok oplevelser for en dag, så Tübingen får vente til neste gang vi er i området. Hvis du er der og har tid, skal byen være verdt å ta en titt på.

Bobilferie dag 14: Türingen – Cochem

Når vi var så nær Moseldalen, måtte vi ta turen innom på vår vei nordover. Vi tok derfor en liten sving vestover til Cochem. Vi forlot Türingen på morgenen og rullet inn på vår utvalgte campingplass ved lunsjtider. Det ga oss god tid til å utforske den lille idylliske byen ved Moselelven.

Moseldalen med sine karateristiske vingårder i de bratte skrentene i dalen.

Fakta dag 12: ca 3 timer og 45 min. kjøretur + pauser (330 km)

Kjøreetappen fra Turingen til Cochem gikk raskt og etter planen – for det meste på landeveier eller motorveier uten mye trafikk.

Idylliske Cochem i Moseldalen

Fra campingplassen og inn til sentrum av Cochem var det ca 1,5 km å gå. Vi tok derfor beina fatt og gikk inn til byen for å rusle en tur i de smale gatene. Byen ligger vakkert til ved Moselelven med det gamle slottet som ligger på høyden rett over byen. Nede i bygatene er det sjarmerende bindingsverkshus, en mengde vinkjellere, butikker og restauranter. Slottet fikk vi ikke tid til å besøke denne gang, men da har vi en god grunn til å komme tilbake en annen gang.

Vi vurderte å bli 2 netter og utforske slottet neste dag, men med 17 grader og overskyet vær var vi lei av dårlig sommervær og bestemte oss for å reise nordover neste dag. I Danmark var det meldt fint og varmt vær de neste dagene.

Cochem er liten og vakker – med trange gater, bindingsverkshus, vinkjellere og slott på høyden.

Er du litt mindre kravstor til været enn oss, vil det nok være flott å tilbringe flere dager her i Moseldagen.

Overnatting: Vi fikk plass på Mosel Camping Cochem. Vi kom til Moseldalen rundt kl 1300, og det var mye ledig så tidlig på dagen på alle campingplassene vi passerte. Også på campingplassen like ved Cochem.

Her bodde vi med vår bybobil på campingplassen i Cochem.

Bobilferie dag 15: Cochem – Stade

Vi var klare for avreise rett etter frokost og var innstilt på en lang transportetappe denne dagen. Siden vi alltid liker å overnatte på steder hvor det er verdt å utforske områdene rundt campingplassen, hadde vi satt den lille Hansabyen Stade som dagens mål.

Fakta dag 15: ca 6 timer og 10 min. kjøretur + pauser (523 km)

Fra Cochem til Stade ble en av de lengste kjøreetappene – for det meste på motorveier med høy fart og mye trafikk, men nesten ikke kø.

Hansabyen Stade

Hansabyen Stade er en liten og trivelig by like nord for Hamburg. En Hansaby med karakteristisk arkitektur med spisse tak og rød teglstein. I Stade er det hygglige å rusle gatelangs både i bysenteret, ved kanalene og i boligområdene i den gamle bydelen.

Hansabyen Stade var en liten og vakker by som var verdt å ta en liten rusletur i.

Overnatting: Bobilparkering like utenfor gamlebyen – Wohnmobilstellplatz «Am Schiffertor». Her var det delt opp plasser med hekk mellom hver plass. Det var til og med mulig å bestille rundstykker til frokost. En av de bedre bobilparkeringene vi har vært på.

Bobilferie dag 16: Stade – Århus

Vi visste ikke helt hvor langt opp i Danmark vi skulle kjøre denne dagen, men værmeldingen ga oss klare hint om at det ville være best på østsiden av Jylland. Så vi satte kurset nordover via båten som går fra Wischhafen til Glückstadt – over elven Elbe. Det tok lenger tid enn å kjøre om Hamburg, spesielt siden det var kø for å bli med fergen. Fergen forflyttet seg med skilpaddefart over elven, og det ble et langt stykke på landeveier før vi nådde motorveien og kunne sette full fart mot Flensburg for shopping på Scandinavian Park, for så å satse på å ta kvelden i Århus.

Fakta dag 16: ca 4,5 timers kjøretur, 0,5 timers båttur + pauser (332 km)

Fra Stade valgte vi båten over elven Elben før vi satte fart nordover til Århus.

Scandinavian Park i Flensburg

Siden vi hadde stoppet på Citti-Park på veien sørover, valgte vi å stoppe på Scandinavian Park nordover. Det er litt mindre der og er raskere å få handlet det vi trengte før vi fortsatte videre. NB! Husk å ta med pass når du handler for å få eksport-pris på brus, øl og sprit.

En liten sykkeltur inn til Århus og kanalen for å spise middag!

En ettermiddag i Århus

Vi styrte mot bobilparkeringen på havnen i Århus, som lå og badet i sol. Endelig var det sommervarme igjen. Vi tok syklene og rullet inn i Århus sentrum og tok dagens middag langs kanalen. Det er ca 3 km inn til byens sentrum, og det er et yrende folkeliv langs kanalen når solen skinner. Det var også flere restauranter på marinaen, så du trenger ikke å forlate havneområdet hvis du ikke ønsker å ta turen inn til Århus.

Bobilparkeringen i Århus lå i en stor lystbåthavn med restauranter, iskiosk og veldig mange båter!

Overnatting: Helt ytterst på Marselisborg Lystbådehavn er det bobilparkering. Følg skiltene og anvisningene for å kjøpe billett og finne en plass.

Bobilferie dag 17: Århus – Ebeltoft – Varberg

Dagen før bestemte vi oss for å ta hjemturen via Sverige med fergen fra Grenå til Varberg. Siden fergen gikk fra Grenå kl 1315, ga det oss tid til et formiddagsbesøk i idylliske Ebeltoft.

Fakta dag 17: ca 1 timer og 20 min. kjøretur, 4,5 timers båttur + pauser (77km)

Dette var en dag med lite kjøring, men med en langtekkelig ferge fra Grenå til Varberg.

Sjarmerende Ebeltot

Er det en by i Danmark du skal besøke så er det Ebeltoft. Denne idylliske lille byen er som klippet ut av en eventyrbok. Når den i tillegg ligger ved havet med lange strender, og har spennende opplevelser å by på for både små og store – er Ebeltoft perfekt for alle aldre. Vi ruslet en runde i de koselige bygatene med vakre sommerblomster og karakteristiske hus. Fregatten Jylland ligger ved kaien og er en museumsbåt som er både interessant og spennende å besøke. Det er verdens største trebåt. Vi var her med barna for mange år siden og ungene storkoste seg med å utforske det store ærverdige skipet..

Ebeltoft sjarmerte med sine blomstrende gater og gamle vakre hus.

Stena Line fra Grenå til Varberg

Det er kun to grunner til å ta denne båten. Tilgjengelighet og pris. Vi sparte en del kjøretid og penger ved å unngå å kjøre om Skjælland. Så siden vi skulle innom Bohuslän på vei hjem ble denne fergen valgt. Men den fergen vi tok var gammel og slitt. Heldigvis var det flott vær så vi kunne være på dekk og nyte solen under hele overfarten.

Overnatting: Getterön Bobilparkering ved naturreservatet med samme navn. Kun noen få minutters kjøring fra havnen. Passet oss fint siden båten ankom så sent som kl 1800. På plassen er det en gratis del og en avdeling med mulighet for strøm som koster penger.

Bobilferie dag 18: Varberg – Hamburgsund

Vi satte kursen mot Hamburgsund, med et lite stopp på Torp Kjøpesenter som vi kunne ha spart oss for, siden det ikke var så mange spennende butikker der. I Hamburgsund hadde vi avtalt å møte venner med båt, og kunne glede oss til en dag på vannet.

Fakta dag 18: ca 2 timers kjøretur + pauser (200km) og 4 timers båttur i skjærgården.

Vi tok raskeste rute fra Varberg til Hamburgsund. Krusedullen rundt Hamburgsund var båtturen vi var på i den vakre skjærgården.

Den svenske skjærgården viste seg fra sin beste side, og vi var heldige som fikk oss en båttur.

Wow – for en dag! Med strålende sol fikk vi en sightseeing i det smale sundet ved Hamburgsund og hele kysten nesten ned til Smøgen. De smale kanalene med båthus og svaberg er virkelig en opplevelse å få se fra sjøsiden. Men har du ikke båt er det også kyststier hvor du både kan gå og sykle i den vakre Bohuslän-skjærgården.

TIPS! Har du venner med båt så benytt sjansen til å ta bobilen til en campingplass der båtvennene dine er, og bli med på tur. Vi hoppet på båten fra byggen på campingplassen, enklere kan det ikke gjøres!

Overnatting: Rörviks Camping like syd for Hamburgsund. En koselig campingplass direkte ved sjøen.

Bolbilferie dag 19: Hamburgsund – Larvik

Siste dagen i ferien. Det enste som gjenstod var å ta turen innom Norbysenteret for litt shopping før vi satte kurset tilbake til Larvik!

Siste dag, siste kjøreetappe – etter 19 dager på veien var det deilig å komme hjem til Larvik.

19 dagers bobilferie i Europa er over!

Vår første langtur på mer enn en uke gikk bra! Hver dag har bydd på nye opplevelser og vi har tatt ting på sparket underveis. 19 dager var lenge nok siden vi ikke ble værene lenge et sted, så selv om det var fantastisk å være på tur, var det deilig å komme hjem også.

Vi elsker bobillivet som gir oss en herlig frihetsfølelse når vi kan planlegge turen underveis.

Har du vært med på hele reisen fram til nå, og fremdeles leser dette – gratulerer! Du har lest det lengste innlegget jeg noengang har skrevet!

Det er helt supert om du legger igjen en kommentar, gjerne med tips til hvor vår neste bobilferie i Europa skal gå.

Bobilhilsen fra Anne Bente

Reiseentusiast og bobilblogger som aldri blir lei av å utforske nye steder!

PS! Det kommer flere artikler med mer info om campingplassene og stedene vi har besøkt både her på bobilreiser.no og i reisebloggen min favorittreiser.no – vil du lese mer nå? Sjekk ut:

5 Comments

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *