Bobil til Flåm og sykkelturer i vakker natur

Med bobil til flåm byr på mange spennende opplevelser. Endelig var det vår tur til å reise med bobil til Flom, og oppleve den vakre naturen i Flåm på sykkelturer. Vi hadde 2 overnattinger på Flåm Camping og 2 dager med utflukter med sykkel.

Første dagen tok vi turen til Otternes Bygdetun som kunne by på vakre gamle hus, en popup restaurant og ikke minst – fantastisk utsikt. Den andre dagen hadde vi sikret oss billett med Flåmsbana med sykkel til Myrdal, og syklet ned den vakre Flåmsdalen.

Med bobil til Flåm kan du ta med sykkel og ta flotte utflukter i området
Sykkeltur til Otternes byr på storslått utsikt!

Her deler jeg bilder fra vår opplevelse med bobil i Flåm, med sykkelturer som skriver seg inn i minneboken som store opplevelser. Flåm overleverte denne helgen!

Med bobil på Flåm Camping

Vi sjekket inn ganske tidlig (ca kl 1300) på Flåm Camping og fikk plass helt øverst på plassen med flott utsikt over Flåm. Siste helgen i juli var det mange folk på tur, og campingplassen fylte seg nesten opp i løpet av dagen. NB! Vi hadde ikke forhåndsreservet plass.

Med bobil til Flåm Camping
Utsikt fra bobilen på Flåm Camping.

Bobiltips Flåm Camping: Kommer du tidlig får du kanskje plass på utsikten. NB! Der oppe er det plasser med strøm, så pass på å betale for strømplass!

Sykkeltur fra Flåm til Otternes Bygdetun

Vi har som regel med sykler på tur, og de var kjekke å ha her i Flåm. Fra Flåm Camping til Otternes Bygdetun er det ca 5,5 km langs fjorden på sykkelsti. De siste 500 meterne går bratt opp 110 høydemeter på en grusvei opp til bygdetunet.

Denne veien egner seg ikke til bobiler, da den både er smal og ikke minst bratt. Men med el-sykkel går det relativt greit å tråkke seg opp den bratte bakken (med fare for å bli sliten). Der oppe venter 27 gamle bygninger fra 1700-tallet, og den flotte utsikten mot Flåm og Aurlandsfjorden.

Sykkelturen gikk først fra Flåm Camping til stranden innerst i fjorden ved Flåm.
Med bobil til Flåm kan du ta med sykkel og ta flotte utflukter i områder som til stranden i Flåm
På stranden var det folk som koste seg i det varme sommerværet.
På vei opp mot Otternes Bygdetun. En bratt grusvei som krevde harde tråkk for å komme opp!
Snart framme – der opp ligger Ottenes Bygdetun.
Det første som møter deg er disse gamle bygningene….
…og denne utsikten. Her slynger veien seg opp til Otternes Bygdetun.
Utsikt mot Aurlandsfjorden.
2 stoler med perfekt utsikt over norsk fjordlandskap.
Denne utsikten er verdt turen opp hit!
Otternes Bygdetun ligger omgitt av grønne enger i det bratte landskapet.
Et lite stykke Norge?
Disse bygningene har stått her siden 1700-tallet.
Koselige omgivelser å rusle i på Otternes Bygdetun.
En PopUp restaurant solgte lunsj i kurv som vi tok med for å spise ute. PopUp Restauranten servere også middager! Sistnevnte må forhåndsbestilles.
En perfekt dag for utsikt mot fjordlandskapet.
Vi parkerte syklene og brukte tid på å bare nyte utsikten.
Der nede går Europaveien – og Flåm ligger innerst i fjorden.
Her ligger det som en gang var et samfunn på 60 personer.
Bak husene er det en koselig frukthage.
Det er noe spesielt og fascinerende med slike gamle hus som har stått i flere hundre år.
En perfekt dag for en sykkeltur til Otternes Bygdetun.

Turtips for Otternes Bygdetun: Beregn minimum 2-3 timer for utflukten hvis du vil ha tid til å nyte utsikten.

Sykkelturen langs fjorden mellom Otternes Bygdetun og Flåm

Etter en god time i solen gikk turen tilbake til Flåm. Sykkelstien langs fjorden gjør turen sikker uten fare for å bli påkjørt av biler i full fart. Du får også god utsikt over fjordlanskapet på turen inn mot Flåm.

Sykkelstien går langs Europaveien.
Utsikten fra sykkelstien er også flott!
Vi nærmer oss Flåm.
Sykkelstien går langs fjorden.
Flåm badet i solskinn denne dagen.

Med sykkel på Flåmsbanen og sykketur ned Flåmsdalen

Neste dag hadde vi billetter til Flåmsbanen. De ble kjøpt dagen før (fredag), og første ledige tid med sykkel var lørdag kl 1250. Det ga oss en rolig start på dagen, før vi leverte syklene våre for transport med Flåmsbanen.

Vi var tidlig ute før togavgang og kom derfor tidlig i køen for ombordstigning, og kunne velge oss en plass på høyre side, med vindu som var nedtrekkbart. Sistnevnte er kjekt for å kunne ta bilder uten gjenspeiling fra vinduene. I følge en av konduktørene er det de som sitter på høyre side av toget på vei mot Myrdal som får best utsikt, mesteparten av togreisen.

Vi står i køen for å bli med Flåmsbana til Myrdal.

Tips for Flåmsbanen med sykkel: Bestill plass! Spesielt sykkel er det begrenset plasser til. Vi måtte vente 1 døgn på ledig plass til både oss og sykkelen.

Utsikt fra Flåmsbana på vei mot Myrdal – den nedre delen av Flåmsdalen.
Flåmselvi renner ned Flåmsdalen.
Noen bor langt inne i Flåmsdalen, mellom høye fjell.
Utsikten til de høye fjellene er imponerende.
Langt der nede i Flåmsdalen ligger veien som vi skal sykle tilbake.
Utsikten fra togvinduet slutter ikke å imponere.
Flåmselvi fosser ned dalen enkelte steder.
Her går «sykkelveien» ganske nær toget.
Noen syklister på vei ned dalen, samme veien vi også skulle sykle.
Plutselig dukker det opp litt bebyggelse.
Toget går langs med veien som slynger seg opp Flåmsdalen.
Utsikt inn Flåmsdalen fra toget.
Her ser vi Kårdalsfossen like ved Rallarrosa Stølsysteri.
Her kan vi se Myrdalssvigene som slynger seg ned den bratte fjellsiden fra Myrdal.

Huldra i Kjosfossen på Flåmsbanen

Flåmsbanen er i ordinær rute med korresponderende tog videre fra Myrdal til Finse og Bergensbanen. Men det er ingen tvil om at det er turistene som fyller opp togsetene. Og til ære for turistene tar Flåmsbana et 5 minutters stopp ved den store vakre Kjosfossen, som har et fall på 93 meter rett ved jernbanelinjene.

Det er en stor plattform direkte ved toget som gjør det enkelt å oppleve fossen, og ikke minst Huldras dans og sang. Huldra viser seg kun i høysesongen for å glede turistene (Huldra er skuespillere fra Den norske ballettskole).

NB! Går du helt ytterst på plattformen vil du bli våt av bruset fra fossen!

Kjosfossen er et mektig syn som de fleste togpassasjerer setter pris på.
Vi ble foreviget foran fossen! Jepp – vi ble våte og jeg måtte holde på håret så det ikke stod rett ut!
Kjosfossen med Huldra i rødt til høyre i bildet.
Her danser huldra i rødt ved ruinene av et hus – midt i bildet.
Ved Kjosfossen er det også utsikt mot fjellene på Hardangervidda.
Ved Vatnahalsen hopper de som skal ta Zipline av.
Vi hoppet av på Myrdal Stasjon – endestasjonen for Flåmsbanen.

Med sykkel ned Flåmsdalen – Fra Myrdal til Flåm

Turen ned Flåmsdalen med sykkel startet på Myrdal. Det var ikke alt for mange som satte kursen ned Flåmdalen med sykkel samtidig som oss, men de som gikk foran oss valgte å gå den første delen. Forbi bebyggelsen ved Myrdal var underlaget litt ugjevn med mye stein, så vi valgte å trille syklene vi også.

Men, når vi kom forbi bebyggelsen ble det et fint og fast underlag som det var enkelt å sykle på. Resten av turen syklet vi, men med forsiktighet ned de bratteste partiene.

Vi startet sykkelturen på Myrdal Stasjon,
Fra Myrdal kan du se inn over fjellene – den veien skulle vi ikke!
Vi skulle over toglinja og gå forbi bebyggelsen på Myrdal. Det er merket med skilt – enkelt å finne fram!
Når vi hadde passert bebyggelsen var det fint underlag å sykle på og vi kunne legge Myrdal bak oss.
Foran oss lå stupet ned til Flåmsdalen!

Tips for sykling ned Flåmsbanen: Du trenger ikke el-sykkel, men du trenger gode bremser i de bratteste partiene. Så sjekk at bremsene er i orden før du setter fart utfor bakkene.

Sykle ned Myrdalssvingene i Flåmsdalen

Den bratte veien ned de beryktede Myrdalssvingene gikk mye bedre enn forventet. Jeg hadde blitt fortalt at de var meget bratte, og at det kunne være smart å trille sykkelen flere steder. Men underlaget vi syklet på var fint og fast, og veien var faktisk ikke så bratt som fryktet, så vi valgte å sykle ned. Riktignok med meget lav fart så bremsene fikk kjørt seg. Vi stoppet også i annenhver sving for å se på fossen og utsikten (og hvile bremsene).

Helt på toppen – der Myrdalssvingene starter. Veien som går opp, går til Vatnahalsen, vi skal nedover.
Så var vi i gang med syklingen. Med gode bremser var det lett å holde lav fart med full kontroll på sykkelen.
Veien slynger seg ned i krappe svinger.
Vi stoppet ved nesten annenhver sving for å se på utsikten. Poenget var jo ikke å komme raskest mulig ned!
Utsikten vi så på var fossen som stupte ned ved veien.
Her ser du veien svinge seg ned fjellsiden.
Veien er smal, men ikke så smal at det blir skummelt å sykle der. Spesielt ikke når det er satt opp rekkverk.
En ny fotostopp i en av svingene.
Dette er vakkert og villt? Ikke sant?
Etter mange hårnålssvinger kan vi se dalbunnen.
Den hvite elven mot det grønne er en flott skue.

Med sykkel ned Flåmsdalen

Etter de 21 svingene ned fra Myrdal, er det enkel sykkelvei helt ned til Flåm. Det går jevnt nedover, men kun et par små bakker som det må tråkkes på for å komme over. Resten av turen kan du nesten trille hele veien til Flåm.

Vi har kommet helskinnet ned Myrdalssvingene og kan starte turen ned Flåmsdalen.
Ved Rallarrosa Stølsysteri er det en grønn dal med fossefall som hentet fra en eventyrfortelling.
Ved Rallarrosa Stølssysteri finner du også endestasjonen til Zipline og en liten cafe.

Tips for sykling ned Flåmsdalen: Rallarrosa er det eneste stedet med servering, så hvis du vil kjøpe en svele, mat eller drikke er dette siste sjansen før Flåm.

Veisperring i Flåmsdalen. For å passere Rallarrosa Stølsysteri var det bare å trille sykkelen sikk sakk forbi en haug med geiter som sov på veien.
Mange søte og slitne geiter i sommersolen.
Når vi har passert alle geitene går turen videre på sykkel ned Flåmsdalen.
De 4 bukkene bruse?
Kårdalsfossen ble passert over en bro.
Det var fine veier å sykle på – nesten helt bilfritt!
Tunellen var så mørk at jeg valgte å trille sykkelen. Midt inne i tunellen så jeg nesten ingenting.
Jeg kom meg helskinnet gjennom tunellen. Ramlet ikke ned i noen sorte hull!!
Her går veien langs med tåglinjen og elven.
Plustselig var det noen få hårnålssvinger som måtte forseres, men kom du ned Myrdalssvingene er disse enkle!
Flere syklister som er i godt driv ned Flåmsdalen.
En av to små oppoverbakker på hele turen ned Flåmsdalen.
Her må vi passere toglinjen som går gjennom fjellet.
Under toglinjen kommer fossen ut fra en hule.
Vi kommer nærmere bebyggelse og folk i dalen!
Den siste delen av Flåmsdalen er det asfaltvei. Fremdeles nesten bilfritt.
Rjoandefossen i Flåmsdalen.
Vi kan se tilbake på Flåmsdalen – som var en flott opplevelse.

Planlegger etter været når du skal med bobil til Flåm

Vi var så heldige at vi hadde godt over 20 grader og sol. Det var ingen tilfeldighet, for vi hadde satt kursen ,med bobil til Flåm denne helgen nettopp fordi værmeldingen var bra og alt så ut til å være perfekt for sykling ned Flåmsdalen. Det er jo nettopp noe av det beste med bobil, vi kan planlegge basert på værmeldingen og reise dit solen er og skape flotte minner.

Trenger du å leie sykkel finner du mer informasjon her!

Tips for sykling ned Flåmsdalen: Beregn minimum 3 timer på denne utflukten. 1 time med toget og minimum 2 timer med sykkel ned Flåmsdalen (hvis du vil ta fotostopp underveis).

Bobilhilsen fra Anne Bente
(med håret til alle kanter fra vinden som kom fra Kjosfossen på Flåmsbanen).

Andre sykkelturer i Norge som er enkelt å kombinere med bobil er bl.a.:
Med bobil og sykkel i Rosendal
Med bobil og sykkel i Simadalen i Eidsfjord

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 Shares
Share
Pin
Tweet